wtorek, 19 października 2021
Najnowsze: Typy na mecz Atletico Madryt - Liverpool FC

Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2

Komentarze po zmianach w prawie dotyczących m.in. zakładów bukmacherskich.

Odbierz kod promocyjny BetFan Oferta na bonus BetFan VIP ważna do 31 października 2021
Spis treści
Rozwiń
  1. Jakie postanowienia UoL nie są zgodne z przepisami UE?
  2. Czy monopol państwa na hazard online jest zgodny z prawem UE?
    1. Legalne polskie zakłady bukmacherskie
  3. Warto wiedzieć
zdjęcie do tekstu o echach nowelizacji ustawy hazardowej w Polsce
Jakie kontrowersje wywołała nowelizacja polskiej ustawy hazardowej?

Zmiany te nie przeszły bez komentarzy wśród innych państw unijnych – przykładowo, Malta nie oceniła polskich zmian ustawodawczych korzystnie.

 BONUS BEZ DEPOZYTU
 ZGODNY Z PRAWEM 
Freebet 20 zł za darmo

W pierwszej części tekstu pisaliśmy o tym, dlaczego zagraniczni bukmacherzy krytykują nowelizację polskiej ustawy hazardowej.

Jednak nowe polskie prawo wywołało więcej kontrowersji. Projekt nowelizacji ustawy hazardowej został przedłożony Komisji Europejskiej 29.07.2016 r. (nr 2016/398/PL), ale nowe przepisy wzbudziły zaniepokojenie Malty.

 KOD PROMOCYJNY DO FORBET
Zakłady bukmacherskie online +2120 zł premia 

Na skutek przedstawienia opinii szczegółowej przez ten kraj zawieszono prace legislacyjne nad ustawą do 30.11.2016 r. (tzw. okres standstill). Wszystkie państwa członkowskie oraz m.in. przedsiębiorstwa mogą złożyć opinię podczas procedury notyfikacji. Zdaniem rządu zmiany ustawodawcze mają zmniejszyć szarą strefę oraz zapewnić lepszą ochronę graczy przed uzależnieniem od hazardu i oszustwami.

Jakie postanowienia UoL nie są zgodne z przepisami UE?

Pewne zastrzeżenia z punktu widzenia prawa wspólnotowego mogą budzić przepisy, dotyczące ustanowienia monopolu państwa na niektóre rodzaje działalności hazardowej. W Polsce objęto nim internetowe gry hazardowe poza zakładami bukmacherskimi i loteriami promocyjnymi oraz działalność w zakresie gier liczbowych, loterii pieniężnych, gry telebingo oraz gier na automatach poza kasynem (art. 5 ust. 1 i 1b).

Obowiązujące prawo ogranicza swobodę świadczenia usług hazardowych online do zakładów bukmacherskich, co zdaniem Malty nie jest zgodne z unijnymi standardami (należy podkreślić, że kwestię tą sygnalizowano podczas poprzedniej nowelizacji ustawy hazardowej w następstwie notyfikacji 2010/225/PL). Obecnie wszystkie portale, oferujące Polakom pokera, ruletkę czy inne gry kasynowe są wpisywane do rejestru domen zakazanych (na mocy art. 15 f ust. 4), co zmniejsza zyski zagranicznych operatorów. Krytyczne uwagi Malty dotyczyły zgodności nowych przepisów hazardowych ze swobodami rynku wewnętrznego. Kwestionowano też spójność i proporcjonalność projektowanej regulacji.

Nawiasem mówiąc, ciężko się dziwić, dlaczego właśnie ten kraj zgłasza swoje obiekcje względem naszych regulacji hazardowych. Malta uchodzi za raj podatkowy i jest siedzibą wielu spółek organizujących w sieci nie tylko zakłady sportowe, ale też pokera i kasyno (licencję ma tu niemal 500 bukmacherów, w tym takie spółki jak Betsson, Expekt czy Unibet). Nowe polskie przepisy uniemożliwiają tym firmom zalegalizowanie swojej działalności.

Czy monopol państwa na hazard online jest zgodny z prawem UE?

screen wyroku TSUE w sprawie bwin przeciwko Portugalii
Wyrok TSUE w sprawie bwin kontra Portugalia

Zgodnie z bieżącą linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), państwa członkowskie mogą wprowadzać ograniczenia działalności hazardowej w postaci monopolu państwa (wyrok z 22.06.2017 r. z powództwa Unibet w sprawie węgierskiej ustawy hazardowej, sygn. C-49/16). 

Dualny system nie może bowiem sam w sobie wpłynąć negatywnie na możliwość realizacji przez monopol państwowy założonego w nim celu, jakim jest w szczególności przeciwdziałanie uzależnieniu obywateli od gier losowych.

Polski ustawodawca opierał się także na orzeczeniu TSUE z 08.09.2009 r. w sprawie C-42/07 (Bwin i Liga Portuguesa de Futbol vs. Santa casa da Misericordia de Lisboa), dotyczącym wątpliwości sądu portugalskiego czy zakaz oferowania gier internetowych przez podmiot z innego państwa narusza wolność świadczenia usług określoną w art. 49 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Sędziowie stwierdzili, że każde państwo posiada swobodę określania celów w sferze hazardu i definiowania szczegółowego poziomu ochrony. W związku z tym może ono zezwolić na urządzanie przez Internet tylko zakładów bukmacherskich.

W uzasadnieniu nowelizacji ustawy o grach losowych wskazano przyczyny ograniczenia prowadzenia działalności hazardowej online na zasadach komercyjnych jedynie do zakładów sportowych. Bukmacherstwo nie zalicza się do tzw. hard gambling – gier o wysokim stopniu uzależnienia (stąd ich urządzanie na terenie RP jest limitowane). Wymaga ono wykorzystania wiedzy i doświadczenia gracza, przy jednoczesnym zmniejszonym ryzyka wykorzystania oprogramowania internetowego do oszustw lub prania brudnych pieniędzy.

Legalne polskie zakłady bukmacherskie

Choć nowelizacja polskich przepisów hazardowych wywołało wiele kontrowersji wśród innych państw i niezadowolenie zagranicznych operatorów bukmacherskich, funkcjonowanie znowelizowanej ustawy okazało się bardzo korzystne dla polskiego rynku bukmacherskiego. W tej chwili licencje posiada 17 firm bukmacherskich, w tym forBET, Totolotek czy PZBuk. Najlepszych bukmacherów przedstawia tabela:

Zakłady bukmacherskie internetowe
Rekomendowany bukmacher Bonus powitalny Darmowe konto
LVBET  Na start 1590 zł  Jak się zarejestrować  
Fortuna  Na start 1140 zł  Jak się zarejestrować
Betclic 
Na start 550 zł 
Jak się zarejestrować
STS   Na start 1279 zł  Jak się zarejestrować
BetFan  Na start 3100 zł  Jak się zarejestrować
PZBuk  Na start 50 zł freebet  Jak się zarejestrować
forBET   Na start 2110 zł  Jak się zarejestrować
Milenium  Na start 1650 zł Jak się zarejestrować
TOTALbet  Na start 5020 zł  Jak się zarejestrować
eToto  Na start 300 zł  Jak się zarejestrować
Totolotek   Na start 1049 zł  Jak się zarejestrować
eWinner  Na start 1170 zł  Jak się zarejestrować

Regulacja tego segmentu spowodowała wzrost zysków legalnych bukmacherów oraz wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku od gier, zwiększyła też bezpieczeństwo graczy m.in. poprzez wprowadzenie regulaminu odpowiedzialnej gry, którego celem jest minimalizacja ryzyka uzależnienia od zakładów bukmacherskich. Można więc powiedzieć, że znowelizowana ustawa hazardowa spełnia swoją funkcję, mimo krytycznych głosów niektórych podmiotów.

 

Warto wiedzieć

  • Zdaniem Malty polskie przepisy pozwalające prowadzić w sieci komercyjnym spółkom wyłącznie działalność bukmacherską naruszają prawo wspólnotowe
  • Z orzecznictwa TSUE wynika, że państwa członkowskie mogą wprowadzać monopol na określone rodzaje działalności hazardowej, jeśli wynika to z uzasadnionych względów
  • Polskie firmy bukmacherskie mogą stosować kod promocyjny do rejestracji.
Źródła
Zwiń
  1. Babiarz S., Aromiński K., Ustawa o grach hazardowych Komentarz,Warszawa 2018,
  2. Uzasadnienie ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw

Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.