sobota, 16 lutego 2019
Najnowsze: Unibet i Betsafe ponownie w rejestrze domen zakazanych MF

Hazard a reklama: czy gry hazardowe można reklamować?

Spis treści
Rozwiń
  1. Reklamy zakładów bukmacherskich? W telewizji tylko w nocy
  2. Reklama bukmachera dozwolona w punkcie przyjmowania zakładów
  3. Warto wiedzieć
Polska ustawa o grach hazardowych, uchwalona w 2009 r., a znowelizowana w 2017 r., w zasadzie zakazuje reklamowania hazardu – zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie. Co do zakładów wzajemnych, ustawa jest nieco bardziej liberalna – od początku można było reklamować zakłady w punkcie ich przyjmowania oraz na określonej w zezwoleniu Ministerstwa Finansów stronie internetowej. Przepisy wprowadzone w 2017 r. jeszcze bardziej złagodziły zakazy wobec bukmacherów, natomiast wciąż są bardzo radykalne wobec pozostałych gier losowych.
logo LVbet i Wisły Kraków
Legalny bukmacher LVbet jest głównym sponsorem Wisły Kraków

Ostatnio w polskim prawie przyjęto wobec reklamy hazardu podobne rozwiązania, co wobec alkoholu. Generalnie więc reklama gier hazardowych jest zabroniona. Nie ma żadnych wyjątków, jeśli chodzi o reklamy kierowane do dzieci i młodzieży, łączące hazard ze sprawnością fizyczną lub intelektualną, wskazujące na możliwość łatwej wygranej – są one całkowicie zakazane. Ponadto nie można zachęcać do żadnych gier hazardowych i zakładów w telewizji, radiu, teatrze i kinie w godz. 6-22, na okładkach czasopism i gazet, w pasie dziecięcej i młodzieżowej ani w miejscach publicznych (za wyjątkiem imprez masowych i sportowych, których sponsorem – lub sponsorem zawodników – jest firma bukmacherska).

Reklamy zakładów bukmacherskich? W telewizji tylko w nocy

Natomiast jeśli chodzi o nocną porę emisji, dopuszczono (od 2017 r.) tu reklamę, ale wyłącznie zakładów wzajemnych. A kiedy organizator zakładów wzajemnych jest sponsorem zawodników sportowych lub imprez sportowych, to ich transmisja – w czasie której prezentowana jest nazwa sponsora – może przebiegać bez ograniczeń czasowych. To ważne – wcześniej bowiem tego typu obwarowania uniemożliwiały tak naprawdę sponsorowanie sportowców przez bukmacherów. Od kwietnia 2017 r. sytuacja się poprawiła. Co prawda zachowano część ograniczeń, np. takich, iż nie można informować o sponsoringu prezentując zarówno nazwę firmy, jak i jej znak towarowy (logo). Dopuszczalne jest pokazywanie tylko jednego elementu.

Oczywiście same reklamy zakładów bukmacherskich również są obwarowane określonymi warunkami. Musi się w nich znaleźć m.in. informacja o zezwoleniu na urządzenia zakładów, o konsekwencjach uczestniczenia w nielegalnym hazardzie oraz o ryzyku uzależnienia. Ponadto nie mogą one sugerować, że hazard działa relaksująco czy uspokajająco, albo pomaga rozwiązywać problemy osobiste czy finansowe. Zakazane jest również

  • namawianie do obstawiania za wyższe stawki, które miałoby zwiększać szanse na wygraną;
  • prezentowanie sporadycznego typowania jako czegoś negatywnego;
  • tworzenie reklam przez kojarzenie zakładów wzajemnych z wypoczynkiem, pracą, nauką, atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym czy życiowym.

Jak widać, państwo dość dokładnie wskazuje, czego nie życzy sobie w reklamach hazardu.

Reklama bukmachera dozwolona w punkcie przyjmowania zakładów

Poza tym zarówno bukmacherzy, jak i kasyna, mogą reklamować się i promować wewnątrz lokalu, w którym prowadzone są gry, mogą też ten budynek oznaczyć swoją nazwą i rodzajem działalności. Jeśli zaś legalny bukmacher prowadzi stronę internetową, zgłoszoną do MF i zaakceptowaną przez ten organ, może na niej zarówno się reklamować, jak i przyjmować zakłady wzajemne. Reklama usług bukmacherskich w Polsce i zasady, jakie w tej kwestii obowiązują, szerzej opisane zostały w naszym tekście.

Natomiast w salonach gier na automaty oraz na stronach internetowych z hazardem zakazano promowania jakichkolwiek produktów bankowych – chodzi oczywiście głównie o kredyty i pożyczki. Wszystkie te zakazy mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu hazardu na dzieci i młodzież, oraz zahamowanie wzrostu osób uzależnionych od gier losowych.

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

  • Polskie przepisy co do zasady zakazują reklamowania hazardu.
  • W 2017 r. złagodzono nieco prawo, jeśli chodzi o zakłady wzajemne. Od tej pory można je reklamować z ograniczeniami takimi samymi jak te, które dotyczą alkoholu. Reklamy bukmacherki zobaczymy więc w telewizji jedynie późnym wieczorem i w nocy.
  • Logo lub nazwę firmy bukmacherskiej w ciągu dnia możemy zauważyć wyłącznie podczas emisji imprez sportowych, których firma jest sponsorem lub podczas których występują sponsorowani przez nią zawodnicy.
Źródła
Zwiń
  1. Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
  2. traple.pl/blog/zmiany-w-ustawie-o-grach-hazardowych-reklama-gier-hazardowych/
  3. www.mf.gov.pl/krajowa-administracja-skarbowa/wiadomosci

Komentarze i opinie (2)

Hazard a reklama: czy gry hazardowe można reklamować?
ja sie pytam
07.06.2018, godz. 07:10
Czy jest choć cień szansy na to, że buki typu BAH wrócą do Polski? Nie mam nic do polskich bukmacherów, ale im większy wybór, tym lepiej! Szukałem w necie informacji na ten temat, ale wyszło, że bez szans. Dlatego też pytam tutaj, może ktoś ma większą wiedzę.
Morgan
07.06.2018, godz. 11:57
Ja słyszałem, że te buki jak BAH czy inni wielcy to przed Mistrzostwami Świata i przed wejściem RODO licencji MF nie dostaną, a potem zobaczymy, chyba nasze legalne buki lobbują żeby weszli zagraniczni jak najpóźniej albo wcale nie weszli na nasz rynek
Darson
08.06.2018, godz. 07:15
No to nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać i liczyć na cud :/ A szkoda, bo zagraniczna konkurencja naprawdę dobrze wpłynęłaby na polskich bukmacherów. W końcu może by się coś zmieniło, bo od kiedy pamiętam, to bukmacherka w Polsce wygląda tak samo – brakuje świeżego podejścia…
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.