środa, 12 grudnia 2018
Najnowsze: Blik u bukmachera Milenium

Hazard a reklama: czy gry hazardowe można reklamować?

Polska ustawa o grach hazardowych, uchwalona w 2009 r., a znowelizowana w 2017 r., w zasadzie zakazuje reklamowania hazardu – zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie. Co do zakładów wzajemnych, ustawa jest nieco bardziej liberalna – od początku można było reklamować zakłady w punkcie ich przyjmowania oraz na określonej w zezwoleniu Ministerstwa Finansów stronie internetowej. Przepisy wprowadzone w 2017 r. jeszcze bardziej złagodziły zakazy wobec bukmacherów, natomiast wciąż są bardzo radykalne wobec pozostałych gier losowych.
logo LVbet i Wisły Kraków
Legalny bukmacher LVbet jest głównym sponsorem Wisły Kraków

Ostatnio w polskim prawie przyjęto wobec reklamy hazardu podobne rozwiązania, co wobec alkoholu. Generalnie więc reklama gier hazardowych jest zabroniona. Nie ma żadnych wyjątków, jeśli chodzi o reklamy kierowane do dzieci i młodzieży, łączące hazard ze sprawnością fizyczną lub intelektualną, wskazujące na możliwość łatwej wygranej – są one całkowicie zakazane. Ponadto nie można zachęcać do żadnych gier hazardowych i zakładów w telewizji, radiu, teatrze i kinie w godz. 6-22, na okładkach czasopism i gazet, w pasie dziecięcej i młodzieżowej ani w miejscach publicznych (za wyjątkiem imprez masowych i sportowych, których sponsorem – lub sponsorem zawodników – jest firma bukmacherska).

Reklamy zakładów bukmacherskich? W telewizji tylko w nocy

Natomiast jeśli chodzi o nocną porę emisji, dopuszczono (od 2017 r.) tu reklamę, ale wyłącznie zakładów wzajemnych. A kiedy organizator zakładów wzajemnych jest sponsorem zawodników sportowych lub imprez sportowych, to ich transmisja – w czasie której prezentowana jest nazwa sponsora – może przebiegać bez ograniczeń czasowych. To ważne – wcześniej bowiem tego typu obwarowania uniemożliwiały tak naprawdę sponsorowanie sportowców przez bukmacherów. Od kwietnia 2017 r. sytuacja się poprawiła. Co prawda zachowano część ograniczeń, np. takich, iż nie można informować o sponsoringu prezentując zarówno nazwę firmy, jak i jej znak towarowy (logo). Dopuszczalne jest pokazywanie tylko jednego elementu.

Oczywiście same reklamy zakładów bukmacherskich również są obwarowane określonymi warunkami. Musi się w nich znaleźć m.in. informacja o zezwoleniu na urządzenia zakładów, o konsekwencjach uczestniczenia w nielegalnym hazardzie oraz o ryzyku uzależnienia. Ponadto nie mogą one sugerować, że hazard działa relaksująco czy uspokajająco, albo pomaga rozwiązywać problemy osobiste czy finansowe. Zakazane jest również

  • namawianie do obstawiania za wyższe stawki, które miałoby zwiększać szanse na wygraną;
  • prezentowanie sporadycznego typowania jako czegoś negatywnego;
  • tworzenie reklam przez kojarzenie zakładów wzajemnych z wypoczynkiem, pracą, nauką, atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym czy życiowym.

Jak widać, państwo dość dokładnie wskazuje, czego nie życzy sobie w reklamach hazardu.

Reklama bukmachera dozwolona w punkcie przyjmowania zakładów

Poza tym zarówno bukmacherzy, jak i kasyna, mogą reklamować się i promować wewnątrz lokalu, w którym prowadzone są gry, mogą też ten budynek oznaczyć swoją nazwą i rodzajem działalności. Jeśli zaś legalny bukmacher prowadzi stronę internetową, zgłoszoną do MF i zaakceptowaną przez ten organ, może na niej zarówno się reklamować, jak i przyjmować zakłady wzajemne. Reklama usług bukmacherskich w Polsce i zasady, jakie w tej kwestii obowiązują, szerzej opisane zostały w naszym tekście.

Natomiast w salonach gier na automaty oraz na stronach internetowych z hazardem zakazano promowania jakichkolwiek produktów bankowych – chodzi oczywiście głównie o kredyty i pożyczki. Wszystkie te zakazy mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu hazardu na dzieci i młodzież, oraz zahamowanie wzrostu osób uzależnionych od gier losowych.

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

  • Polskie przepisy co do zasady zakazują reklamowania hazardu.
  • W 2017 r. złagodzono nieco prawo, jeśli chodzi o zakłady wzajemne. Od tej pory można je reklamować z ograniczeniami takimi samymi jak te, które dotyczą alkoholu. Reklamy bukmacherki zobaczymy więc w telewizji jedynie późnym wieczorem i w nocy.
  • Logo lub nazwę firmy bukmacherskiej w ciągu dnia możemy zauważyć wyłącznie podczas emisji imprez sportowych, których firma jest sponsorem lub podczas których występują sponsorowani przez nią zawodnicy.
Źródła
Zwiń
  1. Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
  2. traple.pl/blog/zmiany-w-ustawie-o-grach-hazardowych-reklama-gier-hazardowych/
  3. www.mf.gov.pl/krajowa-administracja-skarbowa/wiadomosci

Komentarze i opinie (3)

Hazard a reklama: czy gry hazardowe można reklamować?
Darson
08.06.2018
No to nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać i liczyć na cud :/ A szkoda, bo zagraniczna konkurencja naprawdę dobrze wpłynęłaby na polskich bukmacherów. W końcu może by się coś zmieniło, bo od kiedy pamiętam, to bukmacherka w Polsce wygląda tak samo – brakuje świeżego podejścia…
Morgan
07.06.2018
Ja słyszałem, że te buki jak BAH czy inni wielcy to przed Mistrzostwami Świata i przed wejściem RODO licencji MF nie dostaną, a potem zobaczymy, chyba nasze legalne buki lobbują żeby weszli zagraniczni jak najpóźniej albo wcale nie weszli na nasz rynek
ja sie pytam
07.06.2018
Czy jest choć cień szansy na to, że buki typu BAH wrócą do Polski? Nie mam nic do polskich bukmacherów, ale im większy wybór, tym lepiej! Szukałem w necie informacji na ten temat, ale wyszło, że bez szans. Dlatego też pytam tutaj, może ktoś ma większą wiedzę.
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.