niedziela, 22 lipca 2018
Najnowsze: Nowelizacja ustawy hazardowej: czysty zysk dla bukmacherów

Nowelizacja ustawy hazardowej: przemyślany akt czy bubel prawny? cz.1

Od 1 kwietnia 2017 roku organizowanie gier na automatach jest możliwe wyłącznie poprzez spółki państwowe. Drugą datą ważną dla hazardu jest data wejścia w życie przepisów, dotyczących bukmacherów, czyli 1 lipca 2017. Od tego dnia każdy legalny bukmacher musi rozliczać się z polskim urzędem skarbowym. Operatorom zakładów wzajemnych, działającym w sposób sprzeczny z ustawą, dostawcy internetu blokują witryny, uniemożliwiając graczom dostęp do ich stron. Tak rynek hazardowy działa obecnie, ale jeszcze niedawno jego kształt był zupełnie inny.
zdjęcie do tekstu o nowelizacji ustawy hazardowej
Czy nowelizacja ustawy hazardowej jest dobrze przemyślanym aktem prawnym?

Pierwszym krokiem do zmian na polskim rynku hazardowym była nieudana próba jego usystematyzowania, podjęta w 2010 r. poprzez wprowadzenie ustawy o grach hazardowych. Niestety zmiana ta, mająca za zadanie idącą dalej niż do tej pory reglamentację rynku, zadziałała w sposób odwrotny do oczekiwanego i zamiast umożliwić organom państwowym kontrolę hazardu, jeszcze bardziej je wykluczyła. Jak podawało Ministerstwo Finansów, szacowało się, iż pod koniec 2016 r. szara strefa hazardu w Polsce miała… 90% udziału w rynku. W praktyce więc niemal cały zysk z hazardu trafiał do nieuczciwych przedsiębiorców lub nawet środowisk przestępczych nazywanych „białymi kołnierzykami”.

Ministerstwo Finansów dostrzegło problem

W 2016 roku, po przeszło sześciu latach obowiązywania ustawy hazardowej w jej dotychczasowym kształcie, zauważono jej niedostatki i wskazano, iż poziom kontroli państwa nad rynkiem gier hazardowych jest niewystarczający, czego konsekwencją jest – niemożliwy do wyeliminowania przy narzędziach dostępnych w ówczesnym systemie prawnym – obszar działalności nielegalnej o znacznych rozmiarach, zwłaszcza w zakresie gry na automatach oraz przez sieć Internet. Z uwagi na rozmiar nielegalnej działalności w określonych obszarach rynku gier hazardowych, budżet państwa tracił znaczne dochody z racji pozostawania takiej działalności poza obszarem opodatkowanym podatkiem od gier (dotyczy to zwłaszcza elementu rynku, jakim jest gra na automatach i gra przez internet).

Koncepcja rozwiązań: zalążek nowelizacji ustawy hazardowej

Propozycją projektodawcy, czyli Ministra Finansów, było stworzenie koncepcji mechanizmów, zapewniających kontrolę państwa nad rynkiem gier hazardowych, polegających m.in. na wprowadzeniu możliwości blokowania stron internetowych, na których urządzane są nielegalne gry lub prezentowana jest nielegalna reklama gier hazardowych, oraz blokowania płatności na rzecz podmiotów, prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych bez wymaganej koncesji lub zezwolenia.

Proponowane miany miałyby polegać także na zaostrzeniu przepisów, dotyczących kar pieniężnych, związanych z prowadzeniem działalności w zakresie gier hazardowych bez zezwolenia, w tym na rozszerzeniu katalogu osób, ponoszących odpowiedzialność za nielegalne urządzanie gry na automatach, oraz wprowadzenie obowiązku połączenia automatów w jeden system, do którego dostęp przysługiwałby służbom kontrolnym. Ponadto sugerowano umożliwienie prowadzenia działalności w zakresie gier na automatach poza kasynami gry w formie monopolu państwa, co miałoby stanowić kolejne narzędzie walki z szarą strefą wobec niemożności jej wyeliminowania. Projektowane rozwiązania powinny przyczynić się to do ograniczenia urządzania nielegalnych gier w tych sektorach i można powiedzieć, iż były one dość dobrze przemyślane – zwłaszcza w porównaniu z zapisami obowiązującej dotychczas ustawy hazardowej.

Problem nielegalnego hazardu w perspektywie Unii Europejskiej

zdjęcie do tekstu o nowelizacji ustawy hazardowej
Zadbano, by znowelizowana ustawa hazardowa była zgodna z prawem unijnym

Kolejnym elementem znowelizowanej ustawy hazardowej, sugerującym pracę, włożoną w jej prawidłowe funkcjonowanie, jest dostosowanie polskich regulacji do prawa, obowiązującego w Unii Europejskiej. Istotne jest, że polityka gospodarcza, dotycząca gier hazardowych, nie znajduje się w obszarze harmonizacji (regulacji) Unii Europejskiej. Jednak organy Unii zwracają uwagę na problematykę hazardu online – dlatego przyjęto dokument z dnia 14 lipca 2014 r. zawierający zalecenie Komisji w sprawie zasad ochrony konsumentów i graczy, korzystających z usług hazardowych online i w sprawie ochrony nieletnich przed grami hazardowymi online. Wskazuje się w nim, iż dąży się do tego, aby państwa członkowskie osiągnęły wysoki poziom ochrony konsumentów, graczy i nieletnich przez przyjęcie zasad dotyczących usług hazardowych online oraz odpowiedzialnych informacji handlowych dotyczących tych usług w celu ochrony zdrowia oraz minimalizacji ostatecznych konsekwencji gospodarczych, które mogą wyniknąć z nałogowego lub nadmiernego uprawiania hazardu.

Jak wskazał polski ustawodawca, projekt nowelizacji ustawy w pełni wypełniał zalecenia Komisji. Treść przepisów jest, jak twierdzi MF, dostosowana do rekomendacji. Tak więc wykluczona została możliwość niespełnienia wymagań stawianych przez organy Wspólnotowe.

Inne kraje Wspólnoty również kontrolują rynek hazardowy

Warto przy tym zauważyć, że rozwiązania, związane z nowelizacją przepisów ustawy hazardowej, zaproponowane przez MF, nie są tak naprawdę w perspektywie europejskiej nowością. Podobne narzędzia kontroli ustawodawstwo poszczególnych krajów europejskich już znało. Mowa tu choćby o Danii i blokowaniu przez organy transferów finansowych w stosunku do nielegalnych bukmacherów, działających online.

Powodem dla, którego poszczególne kraje mają różne narzędzia, pozwalające na walkę z nielegalnym hazardem online, jest wspomniany wyżej brak harmonizacji, pozostawiający poszczególnym państwom swobodę regulacyjną.

Blokowanie stron internetowych oferujących gry hazardowe bez wymaganego zezwolenia istnieje więc m.in. we Francji, Hiszpanii, Włoszech, i Holandii, taki system stosowany jest także w Estonii, Rumuni i na Łotwie, jak również w Austrii i w Belgii. Blokowanie płatności dokonywanych na rzecz podmiotów oferujących gry hazardowe bez wymaganego zezwolenia, działa natomiast m.in. na Litwie, w Łotwie i Estonii.

Analizując powyższe aspekty znowelizowanej ustawy hazardowej można powiedzieć, że jej wprowadzenie poprzedzone było dogłębną analizą, a rzeczony dokument trudno jest nazwać bublem prawnym. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie były rzeczywiste efekty wprowadzenia nowelizacji ustawy hazardowej i czy faktycznie były zgodne z prawem europejskim, przeczytaj drugą część naszego tekstu.

 

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

  • Nowelizacja ustawy o grach hazardowych powstała po 6 lataj jej obowiązywania;
  • Poprzez błędy przy uchwalaniu pierwotnego teksu ustawy zwiększyła się „szara strefa”
  • Ustawodawca, pracując nad nowelizacją, skrupulatnie przeanalizował rozwiązania z innych krajów UE;

Komentarze i opinie (0)

Nowelizacja ustawy hazardowej: przemyślany akt czy bubel prawny? cz.1
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.