Czas na walkę o zwycięstwo w Barcelonie! Najważniejsze informacje przed Grand Prix Hiszpanii

Opublikowano 30.05.2025, 11:07
Autor: K. Strojwąs
Spis treści
Rozwiń
  1. GRAND PRIX HISZPANII 2025 – KLUCZOWE DANE
  2. OPONY I STRATEGIA
  3. UKŁAD SIŁ PRZED GP HISZPANII
  4. OPINIA EKSPERTA: JOLYON PALMER
  5. ZWYCIĘZCY I POLE POSITION W OSTATNICH LATACH
  6. HARMONOGRAM GP HISZPANII
9. runda sezonu 2025 odbędzie się w Barcelonie
9. runda sezonu 2025 odbędzie się na torze w Barcelonie Źródło: fot. Formula 1

Tegoroczne Grand Prix Hiszpanii to już 55. wyścig Formuły 1 rozgrywany w tym kraju i zarazem 35. edycja na torze w Barcelonie. Obiekt ten słynie z równowagi pomiędzy szybkimi zakrętami a technicznymi sekcjami, co czyni go idealnym miejscem na testy i rozwój bolidów. W tym sezonie wprowadzono kosmetyczne zmiany w oznaczeniach toru – m.in. przesunięto linie w kilku zakrętach i dodano niebieskie oznaczenia. Wyznaczono dwie strefy DRS.

Nowością techniczną od tej rundy będzie również wprowadzenie ograniczeń w elastyczności przednich skrzydeł, co może znacząco wpłynąć na osiągi części zespołów. Pojawi się też test stalowych mocowań deski pod podłogą – w odpowiedzi na incydenty z pożarami traw na torach.

GRAND PRIX HISZPANII 2025 – KLUCZOWE DANE

  1. Pierwszy wyścig F1 w Hiszpanii: 1951 (tor Pedralbes)
  2. Pierwszy wyścig na torze w Barcelonie: 1991
  3. Długość toru: 4,657 km
  4. Rekord okrążenia w wyścigu: 1:16.330 – Max Verstappen (Red Bull, 2023)
  5. Najwięcej pole position: Michael Schumacher (7)
  6. Najwięcej zwycięstw: Michael Schumacher i Lewis Hamilton (po 6)
  7. Dystans od pola startowego do pierwszego hamowania: 595 m
  8. Liczba wyprzedzeń w 2024 roku: 86
  9. Szansa na samochód bezpieczeństwa: 38%
  10. Strata czasu przy pit stopie: 22,2 sekundy
Nitka toru w Barcelonie
Nitka toru w Barcelonie Źródło: fot. Formula 1

OPONY I STRATEGIA

Barcelona to wymagający tor zarówno dla kierowców, jak i ogumienia. W związku z tym Pirelli zdecydowało się przywieźć najbardziej twardy zestaw – C1 jako hard, C2 jako medium i C3 jako soft. W tym sezonie mieszanki te zostały nieco zmodyfikowane, z większym zróżnicowaniem osiągów pomiędzy nimi. To może sprawić, że zespoły postawią na średnie i miękkie opony.

Biorąc pod uwagę duże zużycie, zwłaszcza przedniej lewej opony oraz historię wcześniejszych edycji, najbardziej prawdopodobną strategią wydaje się wyścig z dwoma pit stopami. W zeszłym roku aż 12 kierowców użyło wszystkich trzech dostępnych mieszanek, a czołowa trójka ukończyła wyścig na miękkich oponach.

UKŁAD SIŁ PRZED GP HISZPANII

Walka o mistrzostwo kierowców przybiera na intensywności. Liderem wciąż pozostaje Oscar Piastri z 161 punktami, lecz po zwycięstwie w Monako Lando Norris traci do niego już tylko 3 punkty. Max Verstappen także pozostaje w grze, ma na koncie 136 oczek i doskonale zna smak zwycięstwa w Barcelonie, gdzie wygrał już czterokrotnie.

Rywalizacja w klasyfikacji konstruktorów również jest ciekawa. Co prawda, McLaren zbudował solidną przewagę i ma 319 punktów, lecz za nim toczy się zażarta walka pomiędzy Mercedesem, Red Bullem i Ferrari – te zespoły dzieli zaledwie pięć punktów. Mercedes będzie chciał zatrzeć złe wspomnienia z Monte Carlo, a Ferrari nabiera wiatru w żagle po podium Leclerca.

Interesująca walka jest także w środku stawki. Williams w Monako po raz kolejny zdobył podwójne punkty, a Racing Bulls awansowali na 7. miejsce, zaledwie cztery punkty za Haasem. Wiele zespołów do Barcelony przyjeżdża z wieloma poprawkami w bolidach, co może przynieść przetasowania w tej części tabeli.

OPINIA EKSPERTA: JOLYON PALMER

Były kierowca Renault, Jolyon Palmer, podkreśla wyjątkową znajomość toru przez zawodników:

„Barcelona to miejsce, które kierowcy znają niemal na pamięć. Jest wymagający fizycznie, szczególnie przez długie zakręty – jak 3, 4 czy 9. Przednia lewa opona dostaje tu mocno w kość, a samo wyprzedzanie jest trudne. Zakręt nr 1 to praktycznie jedyne miejsce, gdzie da się skutecznie zaatakować”.

Od zeszłego roku zmieniono układ ostatniego sektora, co poprawiło płynność jazdy. Wcześniej kierowcy narzekali na zbyt wolną i niewygodną szykanę kończącą okrążenie.

ZWYCIĘZCY I POLE POSITION W OSTATNICH LATACH

Pole position:

  • 2024 – Lando Norris (McLaren)
  • 2023 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2022 – Charles Leclerc (Ferrari)
  • 2021 – Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)

Zwycięzcy wyścigu:

  • 2024 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2023 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2021 – Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)
Verstappen w ostatnich latach dominował na torze w Hiszpanii
Max Verstappen w ostatnich latach dominował na torze w Hiszpanii Źródło: fot. Formula 1

HARMONOGRAM GP HISZPANII

Piątek, 30 maja:

  • 13:30 – Pierwszy trening
  • 17:00 – Drugi trening

Sobota, 31 maja:

  • 12:30 – Trzeci trening
  • 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 1 czerwca:

  • 15:00 – Wyścig
Źródła
Zwiń
  1. Formula 1
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Czas na walkę o zwycięstwo w Barcelonie! Najważniejsze informacje przed Grand Prix Hiszpanii
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Czytane teraz

Inni czytali także