Długość kontraktów kierowców F1 2025: Jak długie umowy mają aktualni zawodnicy Formuły 1?

Opublikowano 23.08.2025, 12:35
Autor: K. Strojwąs
Spis treści
Rozwiń
  1. Kontrakty kierowców F1
  2. FAQ: Długość kontraktów kierowców F1
Długość kontraktów kierowców F1 2025: Jak długie umowy mają aktualni zawodnicy Formuły 1?
Źródło: fot. Formula 1

Formuła 1 to jeden z najbardziej emocjonujących sportów na świecie, gdzie zmiany w składach drużyn i kontraktach kierowców są na porządku dziennym. Aktualnie mamy półmetek sezonu 2025, a wiele uwagi skupia się na przyszłości zawodników, którzy mogą zmieniać zespoły lub negocjować nowe umowy. Część kierowców ma już zapewnioną przyszłość w postaci długoterminowych kontraktów, inni natomiast muszą poczekać, by poznać swoją rolę w kolejnych latach. Jak długo obowiązują kontrakty aktualnych kierowców F1, takich jak Max Verstappen, Fernando Alonso czy Lewis Hamilton? Jakie są plany innych zawodników na nadchodzące sezony? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej, gdyż ta tematyka została poruszona w artykule opublikowanym na oficjalnej stronie Formuły 1.

Kontrakty kierowców F1

McLaren

Oscar Piastri: Kontrakt na kilka lat
Oscar Piastri zadebiutował w Formule 1 w 2023 roku i od razu zdobył uznanie dzięki swoim występom. McLaren postanowił związać się z nim długoterminowo – jego kontrakt obowiązuje przynajmniej do końca sezonu 2027, z możliwością przedłużenia. Warto dodać, że umowa najprawdopodobniej zawiera różne klauzule, które zapewniają elastyczność obu stronom.

Lando Norris: Kontrakt na kilka lat
Lando Norris, który obecnie ściga się siódmy sezon w F1, także pozostaje wierny McLarenowi. Jego umowa obowiązuje przynajmniej do końca 2026 roku, z możliwością przedłużenia. Podobnie jak w przypadku Piastriego, umowa Norrisa zawiera opcje, które mogą pozwolić na wcześniejsze zakończenie współpracy lub jej dalsze kontynuowanie w przyszłości.

Ferrari

Charles Leclerc: Kontrakt na kilka lat
Charles Leclerc podpisał nową umowę z Ferrari na początku 2024 roku, tuż przed ogłoszeniem, że siedmiokrotny mistrz świata, Lewis Hamilton, dołączy do zespołu w 2025 roku. Kontrakt Leclerca to kolejna umowa na kilka lat, z elastycznymi opcjami dla obu stron, które umożliwiają wprowadzenie zmian w zależności od okoliczności.

Lewis Hamilton: Kontrakt na kilka lat
Transfer Hamiltona z Mercedesa do Ferrari był jednym z najgłośniejszych ruchów w ostatnich latach. Jego umowa z włoskim zespołem również ma charakter długoterminowy, a spekulacje wskazują, że może ona trwać trzy lata, do 2027 roku – podobnie jak kontrakt, który miał w Mercedesie.

Red Bull

Max Verstappen: Kontrakt do 2028 roku
Max Verstappen jest jednym z najlepiej opłacanych kierowców F1, a jego umowa z Red Bullem obowiązuje do 2028 roku. Mimo że w 2025 roku Red Bull przechodzi przez trudniejszy okres, a w kontrakcie Verstappena znajduje się klauzula, która daje mu możliwość zakończenia współpracy (o czym głośno dyskutowano w trakcie tego roku), mistrz świata potwierdził, że pozostanie w zespole na kolejny sezon.

Yuki Tsunoda: Kontrakt do 2025 roku
Yuki Tsunoda, który rozpoczął swój piąty sezon F1 w zespole Racing Bulls, awansował do głównego składu Red Bull Racing po problemach Liama Lawsona. Tsunoda zmaga się z własnymi trudnościami i może stanąć przed wyzwaniem utrzymania miejsca w zespole po 2025 roku.

Verstappen ma kontrakt ważny do 2028 roku, natomiast Tsunoda tylko do końca sezonu 2025
Max Verstappen ma kontrakt ważny do 2028 roku, natomiast Yuki Tsunoda tylko do końca sezonu 2025 Źródło: fot. Formula 1

Mercedes

George Russell: Kontrakt do 2025 roku
George Russell, którego kontrakt z Mercedesem wygasa po zakończeniu sezonu 2025, znalazł się w centrum uwagi w kontekście przyszłości Maxa Verstappena, gdyż Toto Wolff otwarcie wyraził zainteresowanie holenderskim mistrzem. Mimo to, Russell najpewniej pozostanie w Mercedesie, z którym współpracuje od 2022 roku, na co najmniej jeszcze jeden sezon.

Kimi Antonelli: Kontrakt do 2025 roku
Kimi Antonelli doświadczył mieszanych wyników w swoim pierwszym sezonie w F1, ale pokazał ogromny potencjał – zdobywając pole position oraz podium. Młody Włoch jest na dobrej drodze, by przedłużyć swoją umowę z Mercedesem na 2026 rok i kontynuować swoją karierę w Formule 1.

Aston Martin

Fernando Alonso: Kontrakt do 2026 roku
Fernando Alonso, najstarszy kierowca w stawce F1, nie zamierza kończyć swojej kariery w najbliższym czasie. Dwukrotny mistrz świata, który zdobywał tytuły z Renault w połowie lat 2000, kontynuuje swoją przygodę z Aston Martinem do przynajmniej końca sezonu 2026. Umowa, którą podpisał na początku 2024 roku, daje zespołowi pewność co do przyszłości swojego lidera.

Lance Stroll: Kontrakt do 2026 roku
Lance Stroll, syn właściciela zespołu Lawrence’a Strolla, w Aston Martinie jest obecny od 2019 roku, kiedy zespół jeszcze występował jako Racing Point. Jego ostatnia przedłużona umowa została ogłoszona w połowie 2024 roku, co oznacza, że Stroll pozostanie w zespole przynajmniej do 2026 roku, gdyż jego ojciec nadal będzie kontrolować zespół.

Alpine

Pierre Gasly: Kontrakt na kilka lat
Pierre Gasly dołączył do zespołu Alpine w 2023 roku po rozstaniu z Red Bullem. Francuski kierowca podpisał nową wieloletnią umowę, która ma obowiązywać co najmniej do końca sezonu 2026. Alpine liczy na to, że Gasly będzie kluczową postacią w zespole, który ma ambicje rozwoju i rywalizacji o wyższe lokaty w przyszłych sezonach.

Franco Colapinto: Kontrakt do 2025 roku (z wyścigu na wyścig)
Sytuacja w przypadku drugiego fotela obok Pierre'a Gasly'ego jest bardziej otwarta. Początkowo to miejsce zajmował Jack Doohan, jednak ostatecznie został on zastąpiony po sześciu wyścigach przez Franco Colapinto, który w 2024 roku reprezentował barwy Williamsa. Jak wyjaśnił doradca zespołu Alpine, Flavio Briatore, umowa Colapinto ma charakter z wyścigu na wyścig: „Zespół decyduje, czy będzie to współpraca na cały sezon, czy tylko na poszczególne wyścigi”. Plany na sezon 2026 nie zostały jeszcze ujawnione.

Haas

Esteban Ocon: Kontrakt na kilka lat
Zespół Haas zaprezentował zupełnie nową parę kierowców na 2025 rok, rozstając się z Nico Hülkenbergiem i Kevinem Magnussenem. Jednym z nowych nabytków jest doświadczony Esteban Ocon, który podpisał umowę na kilka lat, mając w planach wzmocnienie zespołu jako jeden z liderów nowej ekipy.

Ollie Bearman: Kontrakt na kilka lat
Ollie Bearman, który w 2024 roku zadebiutował w F1, dał się poznać szerokiej publiczności podczas wyścigu o Grand Prix Arabii Saudyjskiej, zastępując kierowcę Ferrari. Jego świetny występ zapewnił mu stałe miejsce w zespole Haas na zasadzie wieloletniego kontraktu, choć szczegóły umowy pozostają nieujawnione.

Racing Bulls

Isack Hadjar: Kontrakt do 2025 roku
Isack Hadjar, który debiutuje w F1 w 2025 roku, zrobił wrażenie na wielu obserwatorach. Jego przyszłość po 2025 roku zależy od decyzji Red Bull Racing, a niektórzy już spekulują, że może on zostać awansowany do głównego zespołu, biorąc pod uwagę jego potencjał oraz dobre występy.

Liam Lawson: Kontrakt do 2025 roku
Liam Lawson rozpoczął sezon 2025 z wielkimi nadziejami w Red Bull Racing, ale po trudnym początku został przywrócony do zespołu Racing Bulls. Mimo początkowych trudności, Lawson pracuje nad odbudowaniem swojej formy, licząc na to, że w przyszłości dostanie szansę na pełny sezon w Red Bullu.

Williams

Alex Albon: Kontrakt na kilka lat
Alex Albon, były kierowca Red Bull Racing, powrócił do F1 w 2022 roku, dołączając do Williamsa. Od tego czasu stał się stałym członkiem zespołu z siedzibą w Grove. Po przybyciu Jamesa Vowlesa na stanowisko szefa zespołu, Albon podpisał nową umowę w 2024 roku, która ma obowiązywać przynajmniej do końca 2027 roku.

Carlos Sainz: Kontrakt na kilka lat
Wraz z utrzymaniem Albona w składzie, Williams przeprowadził świetny ruch, podpisując kontrakt z Carlosem Sainzem, kilkukrotnym zwycięzcą Grand Prix i byłym kierowcą Ferrari. Hiszpan dołączy do zespołu na sezon 2025, po tym jak Lewis Hamilton przejął jego miejsce w Scuderii. Mimo niezbyt udanych występów w trakcie sezonu, Sainz związany będzie z Williamsem co najmniej do 2026 roku.

Albon i Sainz mają umowy ważne przez kilka lat
Alex Albon i Carlos Sainz mają umowy ważne przez kilka lat Źródło: fot. Formula 1

Kick Sauber/Audi

Nico Hülkenberg: Kontrakt na kilka lat
Nico Hülkenberg, jeden z pierwszych kierowców, którzy ogłosili zmianę zespołu jeszcze w trakcie poprzedniego sezonu, podpisał kontrakt z Kick Sauber (który od 2026 roku stanie się zespołem Audi). Niemiec dołączył do zespołu w 2025 roku na wieloletnią umowę, z opcjami, które pozwalają mu kontynuować karierę aż do czterdziestki, jeśli współpraca z Audi będzie przebiegać pomyślnie.

Gabriel Bortoleto: Kontrakt na kilka lat
Gabriel Bortoleto, brazylijski młodzik i mistrz F3 i F2, podpisał kontrakt z Kick Sauber na sezon 2025. Bortoleto, który jest również zarządzany przez zespół Fernando Alonso, będzie częścią nowego projektu Audi w F1. Z tą marką związany będzie przynajmniej do 2026 roku.

Cadillac

Cadillac stanie się 11. zespołem F1 od 2026 roku, przyciągając uwagę jako amerykańska ekipa, ale z europejską siedzibą blisko toru Silverstone w Wielkiej Brytanii. Choć nazwiska ich kierowców nie zostały jeszcze ujawnione, mówi się o silnych kandydaturach, takich jak Valtteri Bottas czy Sergio Perez, którzy mają być ściśle związani z nowym zespołem.

Reklama

FAQ: Długość kontraktów kierowców F1

Jak długo obowiązują kontrakty kierowców Formuły 1?

Kontrakty kierowców w Formule 1 są bardzo zróżnicowane. Wiele umów jest długoterminowych, z opcjami przedłużenia lub klauzulami, które zapewniają elastyczność. W niektórych przypadkach, jak u Tsunody, przyszłość jest mniej pewna i zależy od wyników w sezonie. Większość kierowców jednak ma już ustaloną przyszłość na kilka lat w przód, co daje im poczucie stabilności.

Którzy kierowcy mają umowy tylko na sezon 2025?

Niektórzy kierowcy, jak George Russell, Yuki Tsunoda czy Liam Lawson, mają kontrakty obowiązujące tylko do końca 2025 roku. Ich przyszłość w F1 zależy od wyników w nadchodzących sezonach i potencjalnych negocjacji z zespołami.

Kiedy zostaną ujawnione kontrakty dla nowych zespołów, takich jak Cadillac?

Cadillac stanie się 11. zespołem w F1 od 2026 roku, jednak nie ujawniono jeszcze nazwisk kierowców. Spekuluje się, że mogą to być doświadczeni zawodnicy, tacy jak Valtteri Bottas czy Sergio Perez, ale oficjalne ogłoszenia w tej sprawie spodziewane są w najbliższym czasie.

Co oznacza kontrakt na kilka lat?

Kontrakt na kilka lat zazwyczaj oznacza umowę, która trwa co najmniej do końca następnego sezonu, z możliwością przedłużenia na kolejne lata. W niektórych przypadkach kontrakty mogą zawierać opcje, które umożliwiają zarówno przedłużenie, jak i zakończenie współpracy w zależności od okoliczności.

Źródła
Zwiń
  1. Formula 1
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Długość kontraktów kierowców F1 2025: Jak długie umowy mają aktualni zawodnicy Formuły 1?
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Czytane teraz

Inni czytali także