Grand Prix Holandii 2025: Wszystko, co musisz wiedzieć o wyścigu F1 na torze Zandvoort

Opublikowano 28.08.2025, 12:59
Autor: K. Strojwąs
Spis treści
Rozwiń
  1. KLUCZOWE INFORMACJE PRZED GRAND PRIX HOLANDII 2025
  2. OPINIE EKSPERTÓW: JAK JEŹDZI SIĘ PO TORZE ZANDVOORT?
  3. OSTATNI ZWYCIĘZCY I ZDOBYWCY POLE POSITION
  4. OPONY I STRATEGIA: JAK ZESPOŁY MOGĄ ROZEGRAĆ GRAND PRIX HOLANDII 2025?
  5. AKTUALNA FORMA PRZED GP HOLANDII 2025 – CZY MCLAREN UTRZYMA PRZEWAGĘ?
  6. FAQ: Grand Prix Holandii 2025 – Wszystko, co musisz wiedzieć
Grand Prix Holandii 2025: Wszystko, co musisz wiedzieć o wyścigu F1 na torze Zandvoort
Źródło: fot. Formula 1

Pierwsze treningi odbędą się w piątek, 29 sierpnia. W sobotę, 30 sierpnia, kierowcy wyjadą na tor w ostatniej sesji treningowej oraz w kwalifikacjach, które ustalą kolejność startową. Wyścig główny wystartuje w niedzielę, 31 sierpnia, punktualnie o godzinie 15:00.

Grand Prix Holandii to wyścig o długiej i bogatej historii. Po raz pierwszy pojawił się w kalendarzu Formuły 1 w 1952 roku i nieprzerwanie gościł królową sportów motorowych do 1985 roku. Po 35-letniej przerwie powrócił w 2021 roku na odnowiony tor Zandvoort, szybko odzyskując status jednego z najbardziej charakterystycznych punktów sezonu.

Wyścig wyróżnia się nie tylko unikalnym układem toru, ale także atmosferą na trybunach. Dzięki ogromnej popularności Maxa Verstappena, trybuny wypełniają się tysiącami fanów ubranych na pomarańczowo, co sprawia, że GP Holandii jest jednym z najbardziej widowiskowych wydarzeń w całym kalendarzu.

W swojej historii Grand Prix Holandii dwukrotnie otrzymało tytuł Europejskiego Grand Prix – w 1962 i 1976 roku. Co ciekawe, to także pierwszy wyścig w F1, który doczekał się własnego oficjalnego utworu muzycznego. Od 2023 roku, po odegraniu hymnu narodowego, kibice mogą usłyszeć utwór Lights Out autorstwa holenderskiego DJ-a La Fuente.

Reklama

Powrót wyścigu ogłoszono w maju 2019 roku, z planowanym debiutem w sezonie 2020. Plany pokrzyżowała pandemia COVID-19, ale już w 2021 roku kierowcy znów ruszyli do rywalizacji w Zandvoort. Od tamtej pory kibice mogli oglądać dominację swojego idola – Maxa Verstappena, który triumfował w latach 2021–2023. Dopiero w 2024 roku jego zwycięską passę przerwał Lando Norris, zdobywając pole position i zwycięstwo w wyścigu.

Obecny kontrakt przewiduje, że Grand Prix Holandii pozostanie w kalendarzu do sezonu 2026 włącznie. Wiadomo jednak, że po tym czasie nie zostanie on przedłużony, co sprawia, że edycje 2025 i 2026 mogą mieć wyjątkowy, symboliczny charakter.

KLUCZOWE INFORMACJE PRZED GRAND PRIX HOLANDII 2025

Weekend wyścigowy Formuły 1 w Holandii tradycyjnie odbywa się na przełomie sierpnia i września, tuż po wakacyjnej przerwie. W sezonie 2025 harmonogram prezentuje się następująco:

Piątek, 29 sierpnia
12:20 – pierwszy trening
16:00 – drugi trening

Sobota, 30 sierpnia
11:30 – trzeci trening
15:00 – kwalifikacje

Niedziela, 31 sierpnia
15:00 – wyścig

Tor Zandvoort położony jest w północnej Holandii, tuż przy wybrzeżu Morza Północnego. Ma długość 4,259 kilometra i słynie z wymagającej, krętej nitki oraz niezwykłego pochylenia w zakrętach. Szczególnie charakterystyczny jest ostatni zakręt nazwany imieniem Arie Luyendyka, legendy holenderskiego motorsportu – jego nachylenie wynosi aż 18 stopni, czyli niemal dwukrotnie więcej niż w Indianapolis Motor Speedway.

Rekord okrążenia należy do Lewisa Hamiltona, który w 2021 roku przejechał pełne kółko w czasie 1:11.097 w bolidzie Mercedesa. Najwięcej zwycięstw na tym torze odniósł Jim Clark (4), natomiast rekordzistami pod względem pole position są René Arnoux i Max Verstappen (po 3).

Startujący z pole position mają do pokonania jedynie 199 metrów do pierwszej strefy hamowania, co sprawia, że start jest wyjątkowo intensywny i często decyduje o dalszym przebiegu rywalizacji.

Podczas Grand Prix Holandii 2024 kierowcy wykonali aż 73 manewry wyprzedzania – wynik powyżej średniej, co pokazuje, że nowoczesna aerodynamika i szerokie strefy DRS umożliwiają więcej walki na torze.

Statystycznie, w ostatnich czterech edycjach prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa wynosiło 50%, podobnie jak pojawienia się wirtualnego SC. Zespoły muszą więc przygotować się na nagłe zmiany strategii. Natomiast przejazd przez aleję serwisową oznacza stratę około 23 sekund.

Nitka toru Zandvoort
Nitka toru Zandvoort Źródło: fot. Formula 1

OPINIE EKSPERTÓW: JAK JEŹDZI SIĘ PO TORZE ZANDVOORT?

Były kierowca Formuły 1, Jolyon Palmer, podkreśla, że Zandvoort to tor wyjątkowy – po modernizacji został dostosowany do wymogów współczesnej F1, ale wciąż zachował swój klasyczny charakter. To wąski, kręty obiekt, na którym wyprzedzanie jest trudne, choć spektakularne pochylenia zakrętów dają kierowcom dodatkowe możliwości walki.

Palmer zwraca szczególną uwagę na zakręt numer 3, który dzięki mocnemu nachyleniu pozwala na jazdę kilkoma liniami. Teoretycznie otwiera to pole do taktycznych manewrów, ale w praktyce większość kierowców wybiera zewnętrzną stronę, by jak najlepiej przygotować wyjście i utrzymać prędkość.

Kolejnym kluczowym punktem toru jest ostatni zakręt – Arie Luyendykbocht. To fragment, w którym nachylenie sięga aż 18 stopni. Kierowcy wchodzą w niego z dużą prędkością, a odpowiednie wykorzystanie pochylenia jest kluczowe, aby rozpędzić się na prostą startową i przygotować do ataku w pierwszym zakręcie.

Zandvoort charakteryzuje się również płynnym, falującym układem środkowego sektora. Aby pojechać go szybko, kierowcy muszą wykazać się pełnym zaangażowaniem i precyzją. Tu liczy się rytm oraz stabilność samochodu w szybkich zmianach kierunku. Błąd w jednym zakręcie zwykle oznacza stratę w całej sekwencji.

Palmer podkreśla, że to tor wymagający odwagi: „Trzeba mieć pełne zaufanie do auta w sekcjach o dużej prędkości. Nie można pozwolić sobie na przypadkowe uślizgi – Zandvoort jest techniczny, szybki i nie wybacza błędów”.

Reklama

OSTATNI ZWYCIĘZCY I ZDOBYWCY POLE POSITION

Pole position:
2024 – Lando Norris (McLaren)
2023 – Max Verstappen (Red Bull)
2022 – Max Verstappen (Red Bull)
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
1985 – Nelson Piquet (Brabham)

Zwycięzcy GP Holandii:
2024 – Lando Norris (McLaren)
2023 – Max Verstappen (Red Bull)
2022 – Max Verstappen (Red Bull)
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
1985 – Niki Lauda (McLaren)

Norris triumfował w GP Holandii 2024
Lando Norris triumfował w GP Holandii 2024 Źródło: fot. Formula 1

OPONY I STRATEGIA: JAK ZESPOŁY MOGĄ ROZEGRAĆ GRAND PRIX HOLANDII 2025?

Na wyścig w Holandii Pirelli przywozi bardziej miękki zestaw mieszanek niż w sezonie 2024. Kierowcy będą mieli do dyspozycji:

  • C2 – twarda mieszanka (hard)
  • C3 – pośrednia mieszanka (medium)
  • C4 – miękka mieszanka (soft)

Rok wcześniej dostępne były twardsze zestawy (C1–C3), co w praktyce sprzyjało strategiom jednego postoju. Tym razem celem FIA, promotora i Pirelli jest zwiększenie prawdopodobieństwa wyścigu rozgrywanego na dwa pit stopy, co powinno uatrakcyjnić rywalizację.

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na strategie jest zmiana przepisów – prędkość maksymalna w alei serwisowej została podniesiona z 60 do 80 km/h, co skraca czas całkowitej straty podczas pit stopu.

Mimo to symulacje zespołów pokazują, że strategia jednego pit stopa wciąż może być najszybsza. Zandvoort to wąski, techniczny tor z niewielką liczbą prostych, co sprawia, że wyprzedzanie jest trudne i pozycja na torze często jest ważniejsza niż świeższe opony.

W sezonie 2024 aż trzy czwarte stawki ukończyło wyścig z jednym pit stopem – większość startowała na pośredniej mieszance (C2), a następnie przechodziła na twardą. Mercedes zastosował strategię dwóch pit stopów, a kilku kierowców (m.in. Tsunoda, Bottas i Zhou) wykorzystało wszystkie trzy dostępne mieszanki.

Najdłuższy stint na twardej mieszance w ubiegłym roku przejechał Nico Hülkenberg – aż 57 okrążeń, podczas gdy Oscar Piastri wyciągnął 33 okrążenia z pośredniej, a Lewis Hamilton przejechał 24 okrążenia na miękkiej.

W 2025 roku możemy spodziewać się, że zespoły będą balansowały między jednym a dwoma pit stopami, a wybór strategii zależeć będzie od przebiegu wyścigu i ewentualnych neutralizacji – których statystycznie na Zandvoort nie brakuje.

AKTUALNA FORMA PRZED GP HOLANDII 2025 – CZY MCLAREN UTRZYMA PRZEWAGĘ?

Po wakacyjnej przerwie walka o mistrzostwo świata wkracza w decydującą fazę. Na czele klasyfikacji kierowców znajduje się Oscar Piastri, ale jego przewaga nad zespołowym kolegą Lando Norrisem stopniała do zaledwie dziewięciu punktów.

Norris wydaje się mieć lekką przewagę psychologiczną – przed przerwą wygrał trzy z czterech ostatnich wyścigów, a do tego wraca na tor, na którym triumfował w 2024 roku. Piastri natomiast pozostaje najbardziej regularnym kierowcą sezonu – jako jedyny zdobywał punkty we wszystkich dotychczasowych rundach i ma już sześć zwycięstw na koncie, o jedno więcej niż jego partner z McLarena.

Forma zespołu z Woking jest imponująca – McLaren nadaje ton rywalizacji zarówno w kwalifikacjach, jak i w tempie wyścigowym. Mimo to w ekipie nie brakuje obaw, że w drugiej części sezonu rywale mogą zbliżyć się do ich poziomu.

Ferrari i Mercedes pokazali w ostatnim wyścigu przed przerwą, że ich tempo rośnie. Ferrari wprowadziło udane poprawki, a ponieważ obie drużyny walczą o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, każda z nich będzie chciała zdobyć cenne punkty przed dalszą fazą sezonu.

Red Bull przeżywa trudniejszy okres – RB21 nie prezentował się tak konkurencyjnie, jak oczekiwano, szczególnie na Hungaroringu. Jednak fani w Holandii liczą na swojego kierowcę – Maxa Verstappena. Choć jego ostatnie wyniki były przeciętne, start przed własną publicznością zawsze działa mobilizująco i trudno wyobrazić sobie, by Holender nie odegrał znaczącej roli w Zandvoort.

Nie można zapominać także o środku stawki. Williams, który długo był pewny piątego miejsca w klasyfikacji konstruktorów, czuje na plecach oddech rywali. Aston Martin oraz Kick Sauber mocno naciskają, a niewielkie różnice punktowe mogą sprawić, że już w Holandii dojdzie do przetasowań w tej części tabeli.

Według bukmacherów największym faworytem wyścigu na torze Zandvoort jest Oscar Piastri, którego kurs na zwycięstwo wynosi 2,25. Tuż za nim plasuje się jego zespołowy kolega z McLarena – Lando Norris (kurs 2,35). Nie można zapominać o Maxie Verstappenie, który wystąpi przed własną publicznością. Holenderski kierowca Red Bulla nie jest faworytem bukmacherów (kurs 8,75), ale start na Zandvoort zawsze dodaje mu dodatkowej motywacji.

Postaw na triumf Oscara Piastriego

Postaw na triumf Oscara Piastriego

 

FAQ: Grand Prix Holandii 2025 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Kiedy odbędzie się GP Holandii 2025?

Weekend wyścigowy na torze Zandvoort odbędzie się w dniach 29–31 sierpnia 2025 roku. Wyścig główny wystartuje w niedzielę, 31 sierpnia, o godzinie 15:00.

Na jakim torze odbędzie się wyścig?

Kierowcy rywalizują na Circuit Zandvoort, krętym i technicznym torze o długości 4,259 km, położonym tuż przy Morzu Północnym. Charakterystyczne są mocno nachylone zakręty – w tym słynny Arie Luyendykbocht z nachyleniem aż 18 stopni.

Jaka jest historia GP Holandii?

Grand Prix po raz pierwszy odbyło się w 1952 roku, a po długiej przerwie wróciło do kalendarza w 2021 roku. Od tego czasu kibice oglądali dominację Maxa Verstappena (zwycięstwa 2021–2023) oraz triumf Lando Norrisa w 2024 roku. Obecny kontrakt przewiduje, że Grand Prix Holandii pozostanie w kalendarzu do sezonu 2026 włącznie.

Jakie opony przygotowało Pirelli na ten weekend?

W sezonie 2025 zespoły otrzymają bardziej miękki zestaw niż rok wcześniej: C2 – hard, C3 – medium. C4 – soft.

Co wyróżnia atmosferę GP Holandii?

Trybuny wypełniają się dziesiątkami tysięcy kibiców w pomarańczowych barwach, którzy tworzą jedną z najbardziej widowiskowych opraw w całym sezonie F1.

Źródła
Zwiń
  1. Formula 1
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Grand Prix Holandii 2025: Wszystko, co musisz wiedzieć o wyścigu F1 na torze Zandvoort
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Czytane teraz

Inni czytali także