Grand Prix Włoch 2025: Wszystko, co musisz wiedzieć o wyścigu F1 na torze Monza
- GRAND PRIX WŁOCH 2025 – HARMONOGRAM I KLUCZOWE INFORMACJE
- OPINIE EKSPERTÓW: JAK JEŹDZI SIĘ PO TORZE MONZA?
- OSTATNI ZWYCIĘZCY I ZDOBYWCY POLE POSITION w GP Włoch
- OPONY I STRATEGIA: JAK ZESPOŁY MOGĄ ROZEGRAĆ GRAND PRIX WŁOCH 2025?
- AKTUALNA FORMA PRZED GP WŁOCH 2025 – CZY MCLAREN UTRZYMA PRZEWAGĘ?
- FAQ: GRAND PRIX WŁOCH 2025 – WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ

Grand Prix Włoch to jeden z najstarszych wyścigów w historii Formuły 1, który rozgrywany jest od 1921 roku. Choć początkowo odbywał się na różnych torach, od 1922 roku stałym miejscem wyścigu jest tor Monza, położony niedaleko Mediolanu. Monza to jeden z najszybszych i najbardziej wymagających obiektów w kalendarzu F1, który w swojej historii gościł niezliczone emocjonujące wyścigi. Ogółem obiekt ten jest jednym z ulubionych miejsc rywalizacji zarówno kierowców, jak i fanów.
Tor Monza słynie z długich prostych i charakterystycznych zakrętów, które stanowią wyzwanie zarówno dla kierowców, jak i zespołów. Do końca mistrzostw pozostało dziewięć rund, a walka o tytuł mistrza świata nabiera tempa, choć jeden z kierowców ma już sporą przewagę. Po ostatnim wyścigu w Holandii, gdzie wygrał Oscar Piastri, kierowca McLarena powiększył swoją przewagę nad kolegą z zespołu, Lando Norrisem, do 34 punktów. Wynika to z tego, że Brytyjczyk z powodu awarii bolidu nie ukończył wyścigu na torze w Zandvoort.
Reklama
Mimo wszystko zapewne Norris będzie walczył o zmniejszenie starty do Piastriego, a najbliższą okazję będzie miał już podczas GP Włoch. Prognozy wskazują na słoneczną i ciepłą pogodę, z możliwością lekkich opadów w piątek rano, co może sprawić, że treningi będą pełne wyzwań. Jednak w weekend warunki powinny być sprzyjające do rywalizacji, a emocje związane z wyścigiem w Monzy na pewno będą ogromne.
GRAND PRIX WŁOCH 2025 – HARMONOGRAM I KLUCZOWE INFORMACJE
Grand Prix Włoch 2025 odbędzie się na jednym z najsłynniejszych torów w kalendarzu F1 – Autodromo Nazionale di Monza. Poniżej przedstawiamy harmonogram wyścigowego weekendu, który odbędzie się na tym kultowym obiekcie:
Piątek, 5 września
13:30 – pierwszy trening
17:00 – drugi trening
Sobota, 6 września
12:30 – trzeci trening
17:00 – kwalifikacje
Niedziela, 7 września
15:00 – wyścig
Monza to tor o długości 5.793 km, który od zawsze gości w kalendarzu F1, z wyjątkiem 1980 roku, kiedy wyścig przeniesiono do Imoli. Tor słynie z szybkich, prostych sekcji oraz kilku wymagających zakrętów. Rekord okrążenia należy do Rubensa Barrichello, który w 2004 roku przejechał pełne kółko w czasie 1:21.046.
Monza to także tor, na którym wielokrotnie triumfowali tacy mistrzowie jak Michael Schumacher i Lewis Hamilton (po 5 zwycięstw). Najwięcej pole position wywalczył Hamilton (7). Co ciekawe, pole position w Monzy znajduje się zaledwie 472 metry od pierwszej strefy hamowania.
W 2024 roku podczas wyścigu na Monzy kierowcy wykonali 71 manewrów wyprzedzania, co wskazuje na wysoką dynamikę rywalizacji. Ponadto, historycznie, istnieje około 50% szans na pojawienie się samochodu bezpieczeństwa, co sprawia, że zespoły muszą być gotowe na szybkie zmiany strategii. Przejazd przez aleję serwisową wiąże się z utratą około 24,3 sekundy.
Monza to tor, który w swojej historii gościł wielu włoskich mistrzów, a niektórzy z nich zapisali się na stałe w kartach historii tego wyścigu. W sumie, aż jedenastu włoskich kierowców odniosło zwycięstwo w Grand Prix Włoch. Siedmiu z nich triumfowało przed II wojną światową, a czterech – po jej zakończeniu, kiedy wyścig stał się częścią Mistrzostw Świata Formuły 1.
Największymi nazwiskami są z pewnością Alberto Ascari, który wygrał wyścig trzy razy – raz przed wprowadzeniem Formuły 1 (1949) i dwa razy w ramach mistrzostw (1951 i 1952), oraz Ludovico Scarfiotti, który stanął na najwyższym stopniu podium w 1966 roku. Elio de Angelis oraz Riccardo Patrese również odnosili sukcesy na włoskiej ziemi, jednak oba ich zwycięstwa miały miejsce na torze w Imoli podczas Grand Prix San Marino (1985 i 1990), a nie w Monzy. Z kolei Ferrari, marka najbardziej związana z tym wyścigiem, zdobyła aż 20 zwycięstw na własnym torze, a ostatni triumf na Monzy zanotował Charles Leclerc w 2024 roku.
Warto także dodać, że Grand Prix Włoch 2023 zapisało się w historii jako najkrótszy wyścig w ostatnich latach (1:13:41.143), bijąc poprzedni rekord z 2003 roku (1:14:19.838). Tak szybkie tempo może wynikać z warunków wyścigowych i strategii, jakie stosują zespoły w Monzy, co sprawia, że to wydarzenie pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących w kalendarzu F1.

OPINIE EKSPERTÓW: JAK JEŹDZI SIĘ PO TORZE MONZA?
Były kierowca Formuły 1, Jolyon Palmer, uważa Monzę za jedno z najbardziej wyjątkowych miejsc w kalendarzu, ale z drugiej strony – za tor stosunkowo prosty. Monza charakteryzuje się niskim dociskiem aerodynamicznym, a kluczowym momentem wyścigu jest pierwsze hamowanie przed szykaną w pierwszym sektorze. Umiejętne wejście w zakręt w tym punkcie decyduje o dalszym przebiegu rywalizacji.
Palmer podkreśla, że w środkowym sektorze toru, szczególnie zakręty Lesmo, są bardziej ekscytujące do pokonania, niż mogą się wydawać. Lekki spadek nachylenia pozwala na większą prędkość wjazdu, co daje kierowcy możliwość precyzyjnego doboru linii, a także odpowiedniej kontroli nad autem. Ważne jest, aby po pierwszym Lesmo odpowiednio przygotować się do kolejnego zakrętu i dobrze wybrać linię.
Z kolei zakręt 8, 9 i 10 na torze Monza, znany również jako Ascari, wymaga szczególnej precyzji. Palmer zauważa, że to najbardziej wymagający fragment toru, ponieważ pierwszy zakręt w tej sekwencji jest kluczowy, a jeśli kierowca wjedzie w niego zbyt szybko, może czekać go kontakt ze żwirem. Z kolei przejazd przez 9 i 10 to doskonała okazja do utrzymania prędkości, co pozwala na wyjście z zakrętów z pełną mocą i osiągnięcie maksymalnej prędkości na prostą startową.
Na koniec Palmer wskazuje na jeden z najbardziej charakterystycznych punktów Monzy – zakręt Parabolica (lub Curva Alboreto po zmianie nazwy na cześć Michele Alboreto). Mimo że usunięto tam wcześniej obecny żwirek, ten zakręt nadal stanowi wyzwanie, a jazda po zewnętrznej stronie, by utrzymać maksymalną prędkość, wciąż daje kierowcom sporo radości. Używanie pełnej mocy na wyjściu i szybkie przyspieszenie pozwala na pełną kontrolę nad bolidem na ostatnim odcinku toru przed prostą startową.
Monza to tor, który wymaga odwagi i pełnej koncentracji, a mimo modernizacji nie stracił swojego charakteru. Prędkość, precyzyjne hamowanie oraz perfekcyjna kontrola nad autem to kluczowe umiejętności, które decydują o wyniku wyścigu na tym legendarnym torze.
Reklama
OSTATNI ZWYCIĘZCY I ZDOBYWCY POLE POSITION w GP Włoch
Pole position:
2024 – Lando Norris (McLaren)
2023 – Carlos Sainz (Ferrari)
2022 – Charles Leclerc (Ferrari)
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)
Zwycięzcy GP Włoch:
2024 – Charles Leclerc (Ferrari)
2023 – Max Verstappen (Red Bull)
2022 – Max Verstappen (Red Bull)
2021 – Daniel Ricciardo (McLaren)
2020 – Pierre Gasly (AlphaTauri)

OPONY I STRATEGIA: JAK ZESPOŁY MOGĄ ROZEGRAĆ GRAND PRIX WŁOCH 2025?
Na wyścig w Monzy, Pirelli przygotowuje zestaw opon, który nie zmienia się w porównaniu do roku 2024. Kierowcy będą mieli do dyspozycji:
- C3 – twarda mieszanka (hard)
- C4 – pośrednia mieszanka (medium)
- C5 – miękka mieszanka (soft)
Tor Monza, po remoncie nawierzchni, nie zmienił się znacząco pod względem strategii, ale zespoły muszą pamiętać o specyfice toru – zwłaszcza w kontekście maksymalnej prędkości na prostych, w której wykorzystanie niskiego docisku aerodynamicznego sprawia, że strategie pit stopów mogą być bardziej zróżnicowane.
Pomimo tego, że nawierzchnia toru w Monzy będzie teraz bardziej ułożona i zużyta, nie powinno to znacząco wpłynąć na strategie zespołów. Czołowe opcje w wyścigu najprawdopodobniej obejmą twardą i pośrednią mieszankę, z możliwym zmniejszeniem problemów z grainingiem, który był bardziej widoczny w poprzednich latach. W przypadku niższej degradacji opon, zespoły mogą skupić się na strategii jednego pit stopu.
Dobór opon i zmienność temperatury mogą jednak sprawić, że w przypadku cieplejszego niż zwykle września w Lombardii, tempo degradacji opon może przyspieszyć. Wówczas strategia dwóch pit stopów stanie się bardziej konkurencyjna.
W poprzednich edycjach, gdy wyścigi były rozgrywane na torze Monza, czas spędzony w alei serwisowej był jednym z najdłuższych w całym sezonie, co utrudniało strategię dwóch pit stopów. W związku z tym zespoły starają się maksymalizować dystans pokonywany na jednym komplecie opon, starając się minimalizować czas spędzany w boksach.
Z tego powodu najczęściej stosowaną strategią na Monzie pozostaje jeden pit stop, szczególnie na torze o niskiej liczbie zakrętów i dużych prędkościach, gdzie wyprzedzanie jest utrudnione przez minimalny docisk aerodynamiczny i zmniejszoną skuteczność DRS. Jednakże, jak to bywa w Formule 1, wszystko zależy od przebiegu wyścigu. Zespoły będą musiały być gotowe na wszelkie zmiany, takie jak neutralizacje, które mogą wymusić zmianę taktyki.
AKTUALNA FORMA PRZED GP WŁOCH 2025 – CZY MCLAREN UTRZYMA PRZEWAGĘ?
Po wakacyjnej przerwie walka o mistrzostwo świata wkracza w decydującą fazę. McLaren nadal dominuje w klasyfikacji zespołowej, ale wyścig o tytuł kierowców staje się coraz bardziej ekscytujący. Oscar Piastri, lider klasyfikacji, wciąż utrzymuje przewagę nad Lando Norrisem, ale ta wynosi już tylko 34 punkty, po tym jak Norris miał pecha podczas ostatniego wyścigu, kończąc go przedwcześnie z powodu awarii mechanicznej.
Piastri, który wygrał ostatni wyścig, może być w pełni zmotywowany do utrzymania swojej dominacji. Norris, mimo pecha, nie jest załamany i już zapowiedział, że będzie walczyć o jak najlepszy wynik na torze Monza, który dobrze zna i czuje się tam pewnie.
Ten weekend to oczywiście domowy wyścig Ferrari, w którym Charles Leclerc w zeszłym roku odniósł pamiętne zwycięstwo. Po tym, jak w Holandii obaj kierowcy włoskiego zespołu nie dojechali do mety, Scuderia z pewnością liczy na zdecydowanie lepszy wynik przed własną publicznością. Z kolei Mercedes chce dogonić włoski zespół w walce o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Ponadto nigdy nie można zapominać o Maxie Verstappenie, po tym, jak kierowca Red Bulla ponownie stanął na podium w ostatnim wyścigu. A biorąc pod uwagę ciągłą walkę w środku stawki, m.in. pomiędzy Williamsem, Racing Bulls i Aston Martinem, jest na co zwracać uwagę w ten weekend.
Zgodnie z przewidywaniami bukmacherów, Oscar Piastri jest zdecydowanym faworytem, z kursem na jego zwycięstwo wynoszącym 1,96 w Betclic. Jego kolega z zespołu, Lando Norris, ma kurs na wygraną 2,70, co wskazuje na mniejsze szanse w porównaniu do Piastriego. Max Verstappen z kursem 7,75 jest trzecim głównym kandydatem do triumfu.
Wyjątkowo niskie kursy na podium mają Piastri, Norris i Verstappen, co potwierdza, że ci trzej kierowcy to główni kandydaci do walki o najwyższe lokaty. Charles Leclerc, który wygrał wyścig na Monzy w 2024 roku, ma kurs aż 13 na zwycięstwo w tym roku, ale jego kurs na podium (2,25) pokazuje, że bukmacherzy widzą go jako solidnego kandydata do zakończenia wyścigu w czołowej trójce. Ciekawostką jest, że Isack Hadjar, który przed tygodniem stanął na podium w Holandii, ma niewielkie szanse na podium na torze Monza (kurs 35), co wskazuje na to, że bukmacherzy nie wierzą w to, iż uda mu się powtórzyć swój sukces również na włoskim torze.
FAQ: GRAND PRIX WŁOCH 2025 – WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ
Kiedy odbędzie się GP Włoch 2025?
Weekend wyścigowy na torze Monza odbędzie się w dniach 5–7 września 2025 roku. Wyścig główny wystartuje w niedzielę, 7 września, o godzinie 15:00.
Na jakim torze odbędzie się wyścig?
Kierowcy rywalizują na Autodromo Nazionale di Monza, jednym z najbardziej ikonicznych torów w kalendarzu Formuły 1. Monza to tor o długości 5,793 km, znany z długich prostych, szybkich zakrętów i niezwykle intensywnej rywalizacji. Tor ten gości wyścig F1 nieprzerwanie od 1922 roku, z wyjątkiem 1980 roku, kiedy przeniesiono go do Imoli.
Jaka jest historia GP Włoch?
Grand Prix Włoch to jeden z najstarszych wyścigów w historii Formuły 1, który odbywa się na torze Monza od 1922 roku. To miejsce, które było świadkiem wielu niezapomnianych momentów w historii wyścigów F1, a także wyścigu, który od zawsze przyciąga tłumy kibiców. W 2024 roku zwycięzcą wyścigu był Charles Leclerc (Ferrari).
Jakie opony przygotowało Pirelli na ten weekend?
Na GP Włoch 2025 Pirelli przygotowało zestaw opon o następujących specyfikacjach: C3 – twarda mieszanka (hard), C4 – pośrednia mieszanka (medium) oraz C5 – miękka mieszanka (soft).
Co wyróżnia atmosferę GP Włoch?
Monza to miejsce, które emanuje niezwykłą atmosferą, zwłaszcza podczas wyścigu, który jest wyjątkowo ważny dla lokalnych fanów Ferrari. Trybuny wypełniają się ogromnymi tłumami fanów, którzy przybywają z całych Włoch i z zagranicy, by wspierać swoich ulubionych kierowców.