Najlepsi kibice piłkarscy na świecie - ranking
Globalne rankingi kibicowskie to naukowe analizy pasji, nie popularności. Portal Ultras World – uznany autorytet w środowisku ultrasów – opublikował w czerwcu 2025 r. aktualizację listy najwierniejszych grup kibicowskich. Badanie prowadzone od 2010 r. opiera się na weryfikowalnych kryteriach: frekwencji niezależnie od wyników, kreatywności opraw, zaangażowaniu w kryzysach oraz kulturze chuligańskiej (tzw. "firmie"). W tym kontekście polskie kluby od lat święcą triumfy.
Angielski GiveMeSport poszedł o krok dalej, koronując stołecznych kibiców na niekwestionowanych liderów globu.

Ranking kibiców 2025
Slavia Praga została okrzyknięta najlepszą grupą kibicowską świata w 2024 roku według prestiżowego rankingu Ultras World, powtarzając sukces z lat ubiegłych dzięki spektakularnym oprawom, jak ta na stadionie Eden, gdzie wszystkie trybuny zamieniły się w morze kolorów i symboli. Legia Warszawa, zajmując drugie miejsce, potwierdziła swoją legendarną pozycję w światowym ruchu ultrasów – to już czwarty raz w historii, gdy warszawska „Żyleta” plasuje się w czołowej dwójce (wcześniej w 2019, 2023 i 2022 r.), a przy tym czterokrotnie wygrywała cały ranking (2013, 2016, 2017, 2021) 91214. Ich siła tkwi w niezłomnej lojalności, widocznej nawet podczas protestów przeciwko zarządowi klubu, oraz w militarnej precyzji organizacji widowisk, jak oprawa z listopada 2023 r. z użyciem pirotechniki podczas jubileuszu 50-lecia grupy.
L.p. | Klub | Symbol kibiców |
1 | Slavia Praga | Ultras Slavia |
2 | Legia Warszawa | Żyleta (młyn) |
3 | Mouloudia Algier | Zielono czerwone barwy |
4 | Crvena Zvezda Belgrad | Delije |
5 | Hajduk Split | Torcida |
6 | FC Basel | Ultra Boys Basel |
7 | Lech Poznań | Kocioł (młyn) |
8 | Olympique Marsylia | Commando Ultras |
9 | Hammarby IF | Bajen {Bajare) |
10 | Dynamo Drezno | Liczba "44", odpowiada literom DD w alfabecie |
Mouloudia Algier jako pierwszy afrykański klub w historii wspiął się na podium rankingu Ultras World (3. miejsce w 2024 r.), wprowadzając do globalnego krajobrazu energię północnoafrykańskich ultrasów, znanych z rytmicznych śpiewów i nieustępliwości . Lech Poznań (7. pozycja) powrócił do ścisłej światowej czołówki po rocznej nieobecności, zasłynąwszy m.in. wrześniową oprawą przeciw Górnikowi Zabrze, która zdobyła uznanie w kategorii Top 10 pyroshows. Z kolei Crvena Zvezda Belgrad (4. miejsce) i Hajduk Split (5. lokata) to filary bałkańskiego kibicostwa – serbscy „Delije” i chorwacka „Torcida” od dekad rywalizują na polu organizacji, czego przykładem jest sześć zdobytych flag Crvenej Zvezdy przez kibiców Hajduka.
Olympique Marsylia (8. miejsce) i FC Basel (6. pozycja) reprezentują zachodnioeuropejski kunszt: francuskie Commando Ultras od lat toczą „wojny” z PSG, zaś szwajcarscy Ultra Boys Basel słyną z wojskowej dyscypliny, potwierdzonej podczas starć z Bohemians Praga (11 vs 11, 2024) . Hammarby IF (9. miejsce) i Dynamo Drezno (10. lokata) dopełniają dziesiątkę, wprowadzając ekologiczne akcenty (Szwedzi) oraz niemiecką precyzję w organizacji widowisk.
Inne spojrzenie na listę przyniosły wyniki GiveMeSport z lutego 2025, gdzie warszawscy kibice zdobyli 1. miejsce, wyprzedzając chorwackie Hajduk Split (2.) i Dinamo Zagrzeb (3.). Brytyjscy dziennikarze podkreślali: "Legia Warszawa jest najbardziej brutalną grupą ze wszystkich. Pokazuje kontrowersyjne oprawy mecz po meczu, aby pokazać swój autorytet". Stadion przy Łazienkowskiej zajął przy tym 9. miejsce w kategorii najlepszej atmosfery, wyprzedzając m.in. Anfield Road Liverpoolu.
Jak tworzony jest kibicowski ranking
Ranking Ultras World, publikowany od ponad dekady, analizuje przede wszystkim kreatywność i skalę opraw meczowych, ich częstotliwość oraz spójność z klubową tożsamością. Jak podkreśla serwis Transfery.info, w 2024 r. oceniano "oprawy przygotowane przez fanów z całego świata" z uwzględnieniem artystycznego przekazu i widowiskowości.
Zestawienie portalu Ultras World (czerwiec 2025) powstało w oparciu o dane z 3 lat (2022-2025), na podstawie poniższych kryteriów:
Frekwencję przy złych wynikach (udział % pojemności stadionu),
Kreatywność i skalę opraw (liczbę mega-opraw rocznie, użycie technologii),
Lojalność w kryzysie (reakcje na spadek ligi, bankructwo),
Aktywność wyjazdową (średnią liczbę kibiców na away matches),
Kulturę "firmową" (historyczną ciągłość grup, autonomię od klubów).
Z kolei GiveMeSport w roku wprowadził szersze kryteria: zaangażowanie emocjonalne, lojalność niezależnie od wyników oraz wpływ na kulturę piłkarską. "Ich miłość do drużyny wykracza poza wszystko inne w życiu" – uzasadniano pierwsze miejsce Legii. Różnice metodologiczne wyjaśniają rozbieżności w zestawieniach – Ultras World skupia się na wizualnych aspektach dopingu, podczas gdy zachodnie media doceniają holistyczne oddanie klubowi.
Dlaczego kibice Realu Madryt nie mają szans
Choć Real Madryt (445 mln obserwujących) i FC Barcelona (357 mln) dominują w rankingach popularności opartych na social mediach, w klasyfikacjach zaangażowania ultrasów nie figurują nawet w TOP 10. Powód? Globalne megakluby przyciągają "telewizyjnych kibiców", podczas gdy siła grup takich jak Legia czy Hajduk Split tkwi w lokalnym zakorzenieniu i niekomercyjnym oddaniu.
Jak zauważa serwis Ekstraklasa Trolls, fenomen Legii to "niezaprzeczalna miłość do drużyny wykraczająca poza wszystko inne w życiu" . Potwierdza to obecność w rankingach klubów z mniejszych lig: szwedzkiego Hammarby (9. w UW 2024), Dynamo Drezno (10.) czy algierskiego Mouloudia (3.). W tej kategorii Polska jest jedynym krajem z dwoma reprezentantami w TOP 10 – dowód na unikalną kulturę kibicowską nad Wisłą.
Trybuny vs algorytmy – dwie twarze futbolowej miłości
Ranking Ultras World, publikowany od ponad dekady, analizuje przede wszystkim kreatywność i skalę opraw meczowych, ich częstotliwość oraz spójność z klubową tożsamością. Jak podkreśla serwis Transfery.info, w 2024 r. oceniano "oprawy przygotowane przez fanów z całego świata" z uwzględnieniem artystycznego przekazu i widowiskowości.
Z kolei GiveMeSport w roku wprowadził szersze kryteria: zaangażowanie emocjonalne, lojalność niezależnie od wyników oraz wpływ na kulturę piłkarską. "Ich miłość do drużyny wykracza poza wszystko inne w życiu" – uzasadniano pierwsze miejsce Legii. Różnice metodologiczne wyjaśniają rozbieżności w zestawieniach – Ultras World skupia się na wizualnych aspektach dopingu, podczas gdy zachodnie media doceniają holistyczne oddanie klubowi.