Największe różnice czasowe na mecie w wyścigach Formuły 1

Opublikowano 31.10.2025, 15:35
Autor: K. Strojwąs
Spis treści
Rozwiń
  1. TOP 10 największych różnic czasowych na mecie w wyścigach Formuły 1
  2. FAQ: Największe różnice czasowe na mecie w wyścigach Formuły 1
Moss wygrał GP Portugalii 1958 z przewagą ponad pięciu minut
Stirling Moss wygrał GP Portugalii 1958 z przewagą ponad pięciu minut Źródło: fot. Formula 1

Formuła 1 to jeden z najbardziej ekscytujących sportów na świecie, gdzie precyzja i umiejętności są kluczowe do osiągnięcia sukcesu. Często wyniki wyścigów rozstrzygają się o zaledwie ułamki sekundy, a każdy błąd może kosztować cenne punkty. Jednak w długiej historii F1 zdarzały się również wyścigi, w których przewaga zwycięzcy nad drugim zawodnikiem była tak duża, że sięgała kilku minut, a nawet okrążeń. Choć w dzisiejszych czasach takie różnice zdarzają się rzadziej, w przeszłości była to norma, zwłaszcza w okresach dominacji konkretnych zespołów lub kierowców. W tym artykule przedstawimy największe różnice czasowe na mecie w wyścigach Formuły 1.

TOP 10 największych różnic czasowych na mecie w wyścigach Formuły 1

Największa różnica czasowa na mecie w wyścigu Formuły 1 miała miejsce podczas Grand Prix Portugalii 1958, kiedy to Stirling Moss zwyciężył z przewagą aż 5 minut i 12,75 sekund. Ten niesamowity wynik miał miejsce na torze Circuito da Boavista w Oporto, a Moss stał się tym samym rekordzistą w historii F1 pod względem największej przewagi czasowej. Oto lista TOP 10 największych różnic na mecie w historii Formuły 1:

Lp. Zwycięzca Zespół Grand Prix Przewaga nad drugim kierowcą
1. Stirling Moss Vanwall Grand Prix Portugalii 1958 5 minut i 12,75 sekund
2. Jim Clark BRM Grand Prix Belgii 1963 4 minuty i 54 sekundy
3. Dan Gurney Porsche Grand Prix Francji 1962 4 minuty i 31,1 sekundy (1 okrążenie)
4. Jackie Stewart Matra Grand Prix Hiszpanii 1969 3 minuty i 59,6 sekundy (2 okrążenia)
5. Denny Hulme Brabham Grand Prix Monako 1967 3 minuty i 12,6 sekundy (1 okrążenie)
6. Juan Manuel Fangio Mercedes Grand Prix Włoch 1954 3 minuty i 1,2 sekundy (1 okrążenie)
7. Damon Hill Williams Grand Prix Australii 1995 2 minuty i 55,713 sekund (2 okrążenia)
8. Alberto Ascari Ferrari Grand Prix Wielkiej Brytanii 1952 2 minuty i 48 sekund (1 okrążenie)
9. Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Grand Prix Monako 1950 2 minuty 46,5 sekundy (1 okrążenie)
10. Alberto Ascari Ferrari Grand Prix Argentyny 1953 2 minuty i 42,6 sekundy (1 okrążenie)

Wyścigi Formuły 1 w pierwszych latach często charakteryzowały się ogromnymi różnicami czasowymi między zwycięzcą a drugim zawodnikiem, ale warto pamiętać, że w tamtych czasach wyścigi były znacznie dłuższe, a sama Formuła 1 wyglądała zupełnie inaczej niż dziś. Współczesne wyścigi są o wiele krótsze, a rywalizacja jest bardziej zacięta, z mniejszymi różnicami między zawodnikami. Ponadto, w erze, w której kluczową rolę odgrywa zarządzanie oponami i strategia ich oszczędzania, zwłaszcza w początkowych fazach wyścigu, nie widzi się już tak często, jak kiedyś, by kierowcy uzyskiwali ogromne przewagi nad resztą stawki.

Grand Prix Portugalii 1958, które odbyło się na torze Circuito da Boavista w Oporto 24 sierpnia 1958 roku, było jednym z wyścigów, gdzie dominował jeden kierowca. Wyścig ten był dziewiątym z jedenastu rund w ramach Mistrzostw Świata Kierowców Formuły 1 w 1958 roku.

Reklama

Choć przewaga Stirlinga Mossa nad drugim Mike'em Hawthornem była oszałamiająca, sytuacja była bardziej złożona. Początkowo Hawthorn został zdyskwalifikowany za nieprawidłowe uruchomienie swojego samochodu, który po awarii musiał być „odpalony” wbrew kierunkowi jazdy po torze. Moss, będąc świadkiem tego incydentu, udał się do sędziów z wnioskiem o uchylenie decyzji, przekonując ich, że Hawthorn nie popełnił błędu. W wyniku tego zabiegu, decyzja o dyskwalifikacji została anulowana, a Hawthorn zachował swoje punkty. Choć różnica czasowa między nim a Mossem była ogromna, Hawthorn był jedynym kierowcą, który dotarł do mety, nie będąc zdublowanym przez Mossa.

Warto dodać, że w tamtych czasach, jeśli zwycięzca dojechał już do mety, a kolejny kierowca nie przejechał pełnego okrążenia na ostatnim kółku, które rozpoczął, nie był klasyfikowany. Takie zasady były stosowane w wielu wyścigach, podobnie jak ma to miejsce dzisiaj, na przykład w Le Mans. W rezultacie, mimo ogromnej straty czasowej, Hawthorn był jedynym kierowcą, oprócz Mossa, który rozpoczął ostatnie, 50. okrążenie wyścigu i ostatecznie je ukończył. Dzięki temu zajął drugie miejsce, mimo że formalnie wyścig zakończył z dużą stratą.

 

FAQ: Największe różnice czasowe na mecie w wyścigach Formuły 1

1. Kiedy miała miejsce największa różnica czasowa na mecie w historii F1?

Największa różnica czasowa na mecie miała miejsce podczas Grand Prix Portugalii 1958, kiedy to Stirling Moss wygrał z przewagą 5 minut i 12,75 sekund nad drugim zawodnikiem.

2. Dlaczego różnice czasowe w wyścigach F1 były kiedyś większe niż dzisiaj?

W przeszłości wyścigi były znacznie dłuższe, a sama Formuła 1 wyglądała inaczej. Współczesne wyścigi są krótsze, a technologia, zarządzanie oponami i strategia są bardziej zaawansowane, co skutkuje mniejszymi różnicami między zawodnikami.

3. Co się stało z Mike'em Hawthornem podczas Grand Prix Portugalii 1958?

Mike Hawthorn początkowo został zdyskwalifikowany za nieprawidłowe uruchomienie swojego samochodu na torze. Jednak Stirling Moss zeznał, że nie widział żadnego przewinienia, co doprowadziło do anulowania decyzji i przywrócenia wyniku Hawthorna.

Źródła
Zwiń
  1. ESPN
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Największe różnice czasowe na mecie w wyścigach Formuły 1
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Czytane teraz

Inni czytali także