poniedziałek, 6 lutego 2023
Najnowsze: Widzew Łódź - Jagiellonia Białystok kursy, typy

Czym jest licencja na organizację gier hazardowych

Jakie warunki regulaminowe i finansowe trzeba spełnić, aby otrzymać od Ministerstwa Finansów oficjalną licencję Ministerstwa Finansów?

Odbierz kod promocyjny eToto
Oferta na bonus eToto VIP ważna do 28 lutego 2023
Spis treści
Rozwiń
  1. Czym różnią się licencje i kto ich udziela?
  2. Jak wygląda tryb przyznawania licencji hazardowych?
  3. Warto wiedzieć
mężczyzna kierujący w stronę obiektywu plik dokumentów i długopis
Co trzeba wiedzieć o licencjach na działalność hazardową w Polsce?

Znowelizowana ustawa o grach hazardowych określa zakres i warunki legalnego hazardu – w tym celu ustanowiono kryteria, jakie musi spełniać każda firma, ubiegająca się o uzyskanie licencji na dany rodzaj działalności hazardowej.

Koncesji i zezwoleń (na prowadzenie zakładów bukmacherskich i salonu bingo pieniężne) udziela się na 6 lat, przy czym można wnioskować o dokonanie ich zmiany. Przeważnie licencje bez problemów są przedłużane, ale warto wspomnieć, że każda sprawa jest badana indywidualnie.

Jeśli firma hazardowa narusza warunki licencji, właściwy organ administracyjny może ją cofnąć w całości lub w części. Jak na razie nie doszło jednak do takiej sytuacji. MF wystawia bowiem licencję tylko sprawdzonym podmiotom, które mają jasną sytuację prawną oraz finansową. Listę legalnych polskich bukmacherów internetowych z koncesją MF znajdziecie poniżej w tekście. Obecnie na polskim rynku zakładów bukmacherskich funkcjonuje aż 24 koncesjonowanych operatorów.

Czym różnią się licencje i kto ich udziela?

Wydanie koncesji lub zezwolenia stanowi państwową gwarancję, że dana spółka jest uprawniona do działania w sektorze hazardowym, mającym szczególne znaczenie z uwagi na interes publiczny oraz bezpieczeństwo państwa i obywateli. Koncesja jest aktem administracyjnym, przy wydaniu którego organ może kierować się w pewnym stopniu uznaniowością.

W odróżnieniu od zezwolenia, koncesji udziela się na prowadzenie ściśle oznaczonej działalności gospodarczej, która może być objęta monopolem państwaUrządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia (art. 3 ustawy hazardowej).

Zgodnie z art. 6 ust. 1–3 na organizowanie zakładów wzajemnych i bingo pieniężne należy uzyskać zezwolenie, a do prowadzenia kasyna, gdzie można prowadzić działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości i gier na automatach, trzeba mieć koncesję. Warto również wiedzieć, jaki organ zajmuje się wydawaniem określonych zezwoleń. Koncesji na prowadzenie kasyna, a także zezwoleń na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne oraz zezwoleń na urządzanie zakładów wzajemnych udziela Minister Finansów

Z kolei zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej udziela właściwy miejscowo dyrektor izby administracji skarbowej. Loteria fantowa oraz bingo pieniężne o niskich pulach nagród podlegają zgłoszeniu dyrektorowi izby administracji skarbowej (art. 32 ust. 1-3a), a urządzanie pokera poza kasynem zawsze trzeba zgłosić do właściwego miejscowo dyrektora izby administracji skarbowej (art. 6a ust. 1 pkt 2 lit b i ust. 2 pkt 2).

Jak wygląda tryb przyznawania licencji hazardowych?

W celu uzyskania koncesji i zezwoleń na prowadzenie działalności hazardowej, należy złożyć wniosek o ich udzielenie do organu licencyjnego. Termin na rozpatrzenie wniosków to 6 miesięcy od ich złożenia, ale w odniesieniu do loterii promocyjnej, loterii audioteksowej oraz loterii fantowej wynosi on 2 miesiące (art. 40). Poza spełnieniem szeregu wymagań przewidzianych dla poszczególnych gier hazardowych, do wniosków należy dołączyć projekty regulaminów gier lub zakładów, które podlegają zatwierdzeniu (art. 47).

Zgodnie z art. 41 ustawy hazardowej Jedna koncesja jest udzielana na prowadzenie jednego kasyna gry – analogicznie udzielane jest zezwolenie na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne. Przy zakładach wzajemnych jest nieco inaczej – jedno zezwolenie wydaje się na prowadzenie określonej liczby punktów przyjmowania zakładów wzajemnych lub wykorzystywanie określonej liczby stron internetowych do urządzania takich zakładów.

Koncesji na kasyno oraz zezwolenia na prowadzenie działalności bukmacherskiej i salonu gry bingo pieniężne udziela się na 6 lat (w tym czasie można oferować zakłady bukmacherskie, bonusy oraz promocje dla graczy). Zezwolenia na urządzenie loterii fantowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej udziela się na okres trwania loterii lub gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata. Bukmacherzy mogą ubiegać się o jednorazowe przedłużenie zezwolenia na kolejne 6 lat, jeśli wygasło ono z powodu upływu terminu. W tym celu muszą oni jednak złożyć wszystkie dokumenty konieczne do udzielenia zezwolenia (art. 49).

Promocje online dla nowych klientów bukmacherskich | Podwojenie depozytu + bonusy specjalne z naszym kodem

Udzielenie i zmiana licencji hazardowych jest odpłatne (art. 68), a prowadzenie działalności hazardowej bez nich jest karalne. Grozi za to kara w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie koncesji lub zezwolenia albo do 10 000 zł, jeśli trzeba było dokonać zgłoszenia (art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 4 pkt 1).

W przypadku bukmachera online opłata za wydanie zezwolenia na taką działalność to niemal 90 000 zł, co oznacza, że kara za działalność bez licencji może sięgnąć 450 000 zł. Poza tym nieautoryzowany przedsiębiorca, organizujący gry hazardowe, naraża się na zarzut oskarżenia o przestępstwo z art. 107 § 1 lub 3 kodeksu karnego skarbowego (kks).

Obecnie licencję MF na organizację zakładów online na terenie Polski posiadają m.in. takie firmy bukmacherskie:

1. Totolotek Zakłady Bukmacherskie - licencja AG/9/7251/8/LBU/2012/2013/RD61485;
2. Fortuna Zakłady Bukmacherskie - licencja SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565;
3. LVBET Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.9.2016.EQK;
4. NobleBET Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.28.2017
5. Milenium Zakłady Bukmacherskie - licencja SC/12/7251/17-7/ARP/BMB/2011/BMI9-10599;
5. eToto Zakłady Bukmacherskie - licencja AG9(RG3)/7251/15/KLE/2013/17;
6. forBET Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.10.2016;
7. STS Zakłady Bukmacherskie - licencja SC/12/7251/11-6/KLE/2011/5540/12;
8. SuperBet Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.4.2017;
9. TOTALbet Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.12.2017;
10. PZBuk Zakłady Bukmacherskie (Cherry Online) - licencja PS4.6831.26.2017;
11. Typiko Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.30.2017
12. BetFan Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.3.2018;
13. Betclic Zakłady Bukmacherskie (BEM Operations Limited) - licencja PS4.6831.11.2017;
14. eWinner Zakłady Bukmacherskie - licencja PS4.6831.29.2017;
15. Traf Zakłady Wzajemne - licencja PS4.6831.3.2018.

Warto wiedzieć

  • Organizowanie gier hazardowych wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia lub dokonania zgłoszenia
  • Prowadzenie działalności hazardowych bez licencji grozi karą w wysokości 5-krotność opłaty za wydanie koncesji lub zezwolenia
09.05.2018, 22:40
Aktualizacja: 09.05.2018, 22:40
Autor: R. Legalsport.pl
Źródła
Zwiń
  1. Wilk L., W sprawie zakazu hazardu niereglamentowanego, PiP 2013, z. 4.
  2. Krawczak M., Monopol państwa na gry hazardowe, Studia Prawnicze KUL 2010, nr 2–3.
Komentarze (0)
Czym jest licencja na organizację gier hazardowych
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Inni czytali również

Ustawa hazardowa – tekst jednolity

Ustawa hazardowa – tekst jednolity

5642
119
W Polsce państwo kształtuje rynek gier hazardowych (w tym zakładów bukmacherskich) za pomocą ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, obowiązującej od 1 stycznia 2010 r. W trakcie jej opracowywania doszło jednak do wielu kontrowersji, z tzw. „aferą hazardową” włącznie.
Ustawa hazardowa a legalność i bezpieczeństwo  cz.1

Ustawa hazardowa a legalność i bezpieczeństwo cz.1

1344
37
Przed nowelizacją ustawy hazardowej przestępcy często zajmowali się nielegalnym organizowaniem gier hazardowych, głównie kasynowych oraz na automatach. Powodem była niska karalność oraz opłacalność tego zajęcia, co zmieniło się po zaostrzeniu kar za posiadanie niezarejestrowanych jednorękich bandytów.
Czy znowelizowana ustawa lepiej chroni graczy?

Czy znowelizowana ustawa lepiej chroni graczy?

989
30
Przy założeniach do nowelizacji ustawy o grach hazardowych ustawodawca przyjął dwie wartości nadrzędne, którymi są bezpieczeństwo graczy oraz ochrona interesu fiskalnego państwa. Narzędziem, służącym do osiągnięcia wyznaczonych celów, jest ograniczenie „szarej strefy” oraz łatwiejszy dostęp do usług hazardowych, prowadzonych pod nadzorem państwa.
Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2

Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2

946
37
Na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw objęto monopolem państwowym internetowe gry hazardowe (poza bukmacherstwem i loteriami promocyjnymi), a także automaty do gier (poza kasynem).
Jak nowa ustawa hazardowa zrewolucjonizowała rynek gier losowych

Jak nowa ustawa hazardowa zrewolucjonizowała rynek gier losowych

1042
38
Rok po nowelizacji ustawy o grach losowych można stwierdzić, że pozwoliła ona znacznie ograniczyć szarą strefę, zwłaszcza w obrębie hazardu online oraz jednorękich bandytów. Dzięki utworzeniu rejestru domen zakazanych udział nielegalnych bukmacherów internetowych na polskim rynku spadł z 90% do 60% (według stowarzyszenia „Graj Legalnie”), zanikła też intensywna reklama ich oferty. Od 1 kwietnia 2017 r. poker poza kasynem przestał być przestępstwem.
Nowelizacja ustawy hazardowej – największe zmiany

Nowelizacja ustawy hazardowej – największe zmiany

1331
32
Kluczowe zmiany, jakie wprowadziła nowa ustawa o grach hazardowych, dotyczą zliberalizowania zasad organizowania pokera oraz objęcia monopolem państwa automatów poza kasynami i gier hazardowych online. Z kolei utworzenie rejestru domen zakazanych stanowi skuteczne narzędzie do blokowania nielegalnych portali hazardowych, w tym także bukmacherskich. Zmieniło się również to, że obecnie licencjonowane spółki przyjmujące zakłady wzajemne mogą się reklamować.
Czy gra na quizomatach to hazard?

Czy gra na quizomatach to hazard?

2540
72
Status prawny quizomatów od dawna budził kontrowersje – w skrócie można powiedzieć, że resort finansów traktuje je jak automaty do gier, ale istnieją wyroki sądów, kwestionujące ich związek z hazardem. Po nowelizacji ustawy hazardowej taka rozbieżność zdań może mieć poważne konsekwencje – podmiot urządzający takie gry, a także właściciel lokalu, w którym znajduje się maszyna, mogą zapłacić po 100 tys. zł kary.
Nowelizacja ustawy hazardowej cz.1

Nowelizacja ustawy hazardowej cz.1

1163
34
Od kwietnia  organizowanie gier na automatach jest możliwe wyłącznie poprzez spółki państwowe. Drugą datą ważną dla hazardu jest data wejścia w życie przepisów, dotyczących bukmacherów, czyli 1 lipca. Od tego dnia każdy legalny bukmacher musi rozliczać się z polskim urzędem skarbowym. Operatorom zakładów online, działającym w sposób sprzeczny z ustawą, dostawcy internetu blokują witryny, uniemożliwiając graczom dostęp. Tak rynek hazardowy działa obecnie, ale jeszcze niedawno jego kształt był zupełnie inny.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.