czwartek, 25 kwietnia 2024

Hazard w reklamie i mediach

14.12.2023, 12:12
Autor: W. Borecki

Świetnym przykładem wykorzystania założeń gier hazardowych w niedosłowny sposób są media i reklama. I tak naprawdę nie jest to zapewne dla nikogo zaskoczenie.

Chociażby popularne na Facebooku konkursy, polegające na polubieniu fanpage’a, udostępnieniu posta i oczekiwaniu na bycie wylosowanym z grupy tysięcy uczestników, są formą loterii.

Wyzwania, dotyczące uzbierania konkretnej liczby „like’ów” nawiązują z kolei do konwencji zakładów, co może cieszyć na przykład bukmacherskich typerów.

Gdy hazardowe w mediach: gdzie je znajdziemy?

W historii polskiej reklamy pojawiły się również bardziej dosłowne sposoby wykorzystania zakładów. Świetnym przykładem są choćby dwie sieci telefonii komórkowej – Plus i Orange. Obaj operatorzy mają już na koncie wiele udanych serii reklamowych, jak choćby Serce i Rozum w łączonej kampanii Orange i Tp S.A., czy Kabaret Mumio, promujący przede wszystkim produkt MixPlus.

Każdy z nich schylił się jednak również po koncept „załóż się”. Plus wystartował jeszcze w 2012 ze spotami reklamującymi ich internet LTE, podobno najszybszy internet w kraju. Trzydziestosekundowy filmik rozpoczyna się kadrami, w których anonimowy mężczyzna sceptycznie ocenia reklamę światłowodu Polkomtela i zakłada się sam, ze sobą, że jeśli internet Plusa jest faktycznie najszybszy, to on „zatańczy dancehall w miniówce”.

Puenta jest łatwa do przewidzenia – na ekranie widzimy dane, mające potwierdzić prym, który wiedzie na rynku operator, a bohater spotu zaczyna obiecany taniec w miejscu publicznym, ustrojony w różową, zwiewną mini. Na koniec padają słowa-klucze: „Założysz się?”. Choć reklama zdaje się wyzywać widzów, by podjęli zakład, zdecydowanie jest to tylko chwytliwy slogan, jako że kampania nie dostarczała możliwości porównania danych, dotyczących prędkości internetu pomiędzy Plusem a innymi sieciami.

O krok dalej poszedł Orange, twór-hybryda, powstały z połączenia niegdysiejszej Idei i Tp S.A. Na początku 2018 roku Orange wystartował z nową kampanią, promującą produkt Orange Love, zapewniający użytkownikom pakiet mediowy zawierający w sobie internet, abonament komórkowy, telefon stacjonarny i telewizję za łączną kwotę 99 zł.

Spot, reklamujący ofertę opiera się na rodzinie, jako głównych odbiorcach wszystkich wspomnianych usług razem, a osią kampanii jest zakład pomiędzy Orange a klientem, że gdzie indziej płaci więcej za wspomniane media, niż płaciłby w Orange. Operator jednak nie ograniczył się tylko do nakręcenia i wypuszczenia na rynek zabawnego spotu (choć subiektywnie jest on znacznie słabszy od tego, który wyprodukował Plus), ale dał konsumentom realną możliwość porównania wydatków i sprawdzenia, kto wygra zakład.

1
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.7
2
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.6
3
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.8

Choć technicznie rzecz biorąc, zwycięzca nie otrzyma nic prócz satysfakcji, to jednak wygrana Orange wpłynie pozytywnie na wizerunek operatora, a może wręcz zwiększyć sprzedaż, zaś konsument ma szansę wygrać obniżenie dotychczasowych rachunków. Zmierzyć się z operatorem można na jego stronie, używając specjalnego, umieszczonego tam kalkulatora i wpisując swoje dotychczasowe koszty mediowe.

Prócz reklamy i portali społecznościowych hazard występuje oczywiście także w mediach w innych formach. Zazwyczaj są to jednak raczej dość oczywiste role pierwszoplanowe, jak choćby w kultowych filmach gangsterskich takich, jak „Żądło”, albo kinie z rodzaju o „bystrych na rozstajach życia”, jak choćby „Hazardziści”.

Nie zawsze są to obrazy gloryfikujące ten rodzaj rozrywki, często wręcz przeciwnie, ale nie przemycają one idei hazardu w sposób niezauważony, jak często dzieje się to w przypadku kampanii marketingowych. Bo przecież chyba każdy z nas nie raz użył w swoim życiu sformułowań związanych z hazardem, albo nawiązujących do któregoś z rodzajów gier, zaliczanych do niego. Idziemy o zakład, że tak właśnie było.

Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Hazard w reklamie i mediach
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Inni czytali również

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.