wtorek, 22 maja 2018
Najnowsze: Podsumowanie Premier League – co typowali bukmacherzy

Reklama usług bukmacherskich w Polsce: co wolno, a czego nie?

Status legalnego bukmachera otwiera przez firmami, oferującymi zakłady wzajemne, wiele możliwości, ale nakłada też na nie szereg ograniczeń. Koncesjonowany operator bukmacherski może więc legalnie udostępniać Polakom możliwość obstawania zakładów sportowych, ale z drugiej strony ma bardzo ograniczone możliwości reklamy swoich usług.

Obstawianie zakładów wzajemnych to forma hazardu, i jako taka wiąże się z ryzykiem uzależnienia. W trosce o bezpieczeństwo Polaków, reklamowanie usług bukmacherskich obwarowane jest licznymi ograniczeniami, co zmniejsza ryzyko masowego rozprzestrzeniania się przekazów, dotyczących ryzykownych zachowań. Reklama podmiotów, nieposiadających zezwolenia MF w zakresie organizowania gier hazardowych, jest w Polsce całkowicie zakazana. Jakie możliwości mają w tym zakresie legalni polscy bukmacherzy?

Milenium
20 zł bonus bez depozytu + 1000 zł bonus powitalny + 50 zł*
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.5
LVbet
10 zł bez ryzyka + 20 zł bonus + 760 zł od wpłaty 100 %
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.1
forBET
1200 zł bonus powitalny + 50 zł specjalny bonus
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4

Dozwolone formy reklamy zakładów bukmacherskich w Polsce

Operatorzy bukmacherscy, chcący prowadzić na terenie kraju legalną działalność w zakresie oferowania zakładów wzajemnych, muszą także przestrzegać restrykcyjnych zapisów, dotyczących możliwości reklamowania się. Zgodnie z art. 29 ustawy o grach losowych, za reklamę uznaje się tu „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa”. Artykuł ten określa, że bukmacher może reklamować swoje usługi wyłącznie na zewnątrz i wewnątrz punktów stacjonarnych, w których prowadzi działalność, oraz za pośrednictwem zatwierdzonej przez MF strony internetowej, wykorzystywanej do oferowania zakładów wzajemnych.

W niektórych przypadkach legalny bukmacher może jednak wyjść poza te ramy i poinformować szersze grono odbiorców o swojej działalności. Szczegółowe regulacje, dotyczące możliwości reklamy legalnych operatorów zakładów wzajemnych poza punktami przyjmowania zakładów i stroną internetową bukmachera, określa art. 29b ustawy. I tak, reklama zakładów bukmacherskich nie może być kierowana do osób małoletnich ani ich przedstawiać, nie może też łączyć urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną lub intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej. Istotny jest też przekaz reklamy: nie może ona sugerować, że uczestnictwo w grach losowych może rozwiązać problemy osobiste lub finansowe, ani nawet, że ma relaksujący lub uspokajający skutek, a powstrzymywanie się od udziału w takich grach jest czymś negatywnym i źle ocenianym. Reklama zakładów wzajemnych nie może ponadto sugerować, że wyższe kwoty zakładów zwiększają szansę gracza na wygraną, nie może również wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sukcesem życiowym lub zawodowym ani nawet nauką lub pracą.

Znaczenie ma również miejsce i czas prezentowania reklam zakładów bukmacherskich. Nie mogą być one prowadzone za pośrednictwem radia, telewizji, kina ani teatru w godzinach 6.00 – 22.00, a jedyne wyłączenie od tej zasady obejmuje transmisję wydarzeń sportowych, których bukmacher jest sponsorem, lub też sponsoruje drużyny bądź zawodników, biorących w tej imprezie czynny udział. Reklama zakładów bukmacherskich nie może być prowadzona w prasie młodzieżowej lub dziecięcej ani na okładkach magazynów i czasopism, a także w szeroko rozumianych miejscach publicznych. Bukmacher nie może więc zamieszczać w przestrzeni publicznej banerów, plakatów czy innych form reklamy swoich usług, nie może też publikować ogłoszeń reklamowych w gazetach czy na portalach internetowych.

Dodatkowo reklamy zakładów wzajemnych muszą być opatrzone stosownym komunikatem, który informuje o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku, jakie wiąże się z hazardem, oraz o posiadaniu przez danego operatora zezwolenia MF na organizację zakładów wzajemnych. Treść, sposób i zasady umieszczenia takiego komunikatu określa Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, a jego celem jest ochrona społeczeństwa przez skutkami hazardu oraz przeciwdziałanie uzależnieniu od tej formy rozrywki.

Sponsoring jako forma reklamy zakładów wzajemnych

Jedną z niewielu możliwości reklamy, jakie posiadają koncesjonowani operatorzy bukmacherscy w Polsce, jest sponsoring wydarzeń sportowych lub polskich klubów sportowych. Legalni bukmacherzy chętnie więc z tej możliwości korzystają, ponieważ daje im ona szansę na pojawienie się w mediach publicznych: sponsorując daną drużynę, bukmacher może uwidaczniać swoje logo na koszulkach graczy lub na transparentach na stadionach, a te mogą pojawiać się w telewizji podczas transmisji rozgrywek, nawet w godzinach, w których reklamowanie bukmacherów teoretycznie nie jest dozwolone.

Sponsoring polskich klubów sportowych jest sytuacją korzystną i dla bukmachera (daje możliwość legalnej reklamy swoich usług), i dla drużyny piłkarskiej (poprawia kondycję finansową klubu). Legalni operatorzy bukmacherscy dotują więc coraz szersze grono polskich klubów sportowych: LvBet jest oficjalnym sponsorem m.in. Widzewa Łódź, Arki Gdynia i Wisły Płock, STS wspiera finansowo Górnika Zabrze i Pogoń Szczecin, a Fortuna jest głównym sponsorem Legii Warszawa oraz I ligi piłkarskiej.

Podpowiedź eksperta

  • Reklama bukmacherów bez koncesji MF jest w Polsce zakazana
  • Legalni operatorzy bukmacherscy mogą się reklamować, jednak możliwość ta obwarowana jest wieloma ograniczeniami (np. reklama nie może być skierowana do nieletnich)
  • Bukmacherzy posiadający koncesję na organizowanie zakładów wzajemnych mogą prowadzić sponsoring klubów sportowych

Komentarze i opinie (0)

Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.