Obstawianie zakładów wzajemnych to forma hazardu, i jako taka wiąże się z ryzykiem uzależnienia. W trosce o bezpieczeństwo Polaków, reklamowanie usług bukmacherskich obwarowane jest licznymi ograniczeniami, co zmniejsza ryzyko masowego rozprzestrzeniania się przekazów, dotyczących ryzykownych zachowań. Reklama podmiotów, nieposiadających zezwolenia MF w zakresie organizowania gier hazardowych, jest w Polsce całkowicie zakazana. Jakie możliwości mają w tym zakresie legalni polscy bukmacherzy?
Dozwolone formy reklamy zakładów bukmacherskich w Polsce
Operatorzy bukmacherscy, chcący prowadzić na terenie kraju legalną działalność w zakresie oferowania zakładów wzajemnych, muszą także przestrzegać restrykcyjnych zapisów, dotyczących możliwości reklamowania się. Zgodnie z art. 29 ustawy o grach losowych, za reklamę uznaje się tu „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa”. Artykuł ten określa, że bukmacher może reklamować swoje usługi wyłącznie na zewnątrz i wewnątrz punktów stacjonarnych, w których prowadzi działalność, oraz za pośrednictwem zatwierdzonej przez MF strony internetowej, wykorzystywanej do oferowania zakładów wzajemnych.
W niektórych przypadkach legalny bukmacher może jednak wyjść poza te ramy i poinformować szersze grono odbiorców o swojej działalności. Szczegółowe regulacje, dotyczące możliwości reklamy legalnych operatorów zakładów wzajemnych poza punktami przyjmowania zakładów i stroną internetową bukmachera, określa art. 29b ustawy. I tak, reklama zakładów bukmacherskich nie może być kierowana do osób małoletnich ani ich przedstawiać, nie może też łączyć urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną lub intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej. Istotny jest też przekaz reklamy: nie może ona sugerować, że uczestnictwo w grach losowych może rozwiązać problemy osobiste lub finansowe, ani nawet, że ma relaksujący lub uspokajający skutek, a powstrzymywanie się od udziału w takich grach jest czymś negatywnym i źle ocenianym. Reklama zakładów wzajemnych nie może ponadto sugerować, że wyższe kwoty zakładów zwiększają szansę gracza na wygraną, nie może również wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sukcesem życiowym lub zawodowym ani nawet nauką lub pracą.
Znaczenie ma również miejsce i czas prezentowania reklam zakładów bukmacherskich. Nie mogą być one prowadzone za pośrednictwem radia, telewizji, kina ani teatru w godzinach 6.00 – 22.00, a jedyne wyłączenie od tej zasady obejmuje transmisję wydarzeń sportowych, których bukmacher jest sponsorem, lub też sponsoruje drużyny bądź zawodników, biorących w tej imprezie czynny udział. Reklama zakładów bukmacherskich nie może być prowadzona w prasie młodzieżowej lub dziecięcej ani na okładkach magazynów i czasopism, a także w szeroko rozumianych miejscach publicznych. Bukmacher nie może więc zamieszczać w przestrzeni publicznej banerów, plakatów czy innych form reklamy swoich usług, nie może też publikować ogłoszeń reklamowych w gazetach czy na portalach internetowych.
Dodatkowo reklamy zakładów wzajemnych muszą być opatrzone stosownym komunikatem, który informuje o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku, jakie wiąże się z hazardem, oraz o posiadaniu przez danego operatora zezwolenia MF na organizację zakładów wzajemnych. Treść, sposób i zasady umieszczenia takiego komunikatu określa Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, a jego celem jest ochrona społeczeństwa przez skutkami hazardu oraz przeciwdziałanie uzależnieniu od tej formy rozrywki.
Sponsoring jako forma reklamy zakładów wzajemnych
Jedną z niewielu możliwości reklamy, jakie posiadają koncesjonowani operatorzy bukmacherscy w Polsce, jest sponsoring wydarzeń sportowych lub polskich klubów sportowych. Legalni bukmacherzy chętnie więc z tej możliwości korzystają, ponieważ daje im ona szansę na pojawienie się w mediach publicznych: sponsorując daną drużynę, bukmacher może uwidaczniać swoje logo na koszulkach graczy lub na transparentach na stadionach, a te mogą pojawiać się w telewizji podczas transmisji rozgrywek, nawet w godzinach, w których reklamowanie bukmacherów teoretycznie nie jest dozwolone.
Sponsoring polskich klubów sportowych jest sytuacją korzystną i dla bukmachera (daje możliwość legalnej reklamy swoich usług), i dla drużyny piłkarskiej (poprawia kondycję finansową klubu). Legalni operatorzy bukmacherscy dotują więc coraz szersze grono polskich klubów sportowych: LvBet jest oficjalnym sponsorem m.in. Widzewa Łódź, Arki Gdynia i Wisły Płock, STS wspiera finansowo Górnika Zabrze i Pogoń Szczecin, a Fortuna jest głównym sponsorem Legii Warszawa oraz I ligi piłkarskiej.
Warto wiedzieć
Podpowiedź eksperta
- Reklama bukmacherów bez koncesji MF jest w Polsce zakazana
- Legalni operatorzy bukmacherscy mogą się reklamować, jednak możliwość ta obwarowana jest wieloma ograniczeniami (np. reklama nie może być skierowana do nieletnich)
- Bukmacherzy posiadający koncesję na organizowanie zakładów wzajemnych mogą prowadzić sponsoring klubów sportowych
Komentarze i opinie (0)
Reklama usług bukmacherskich w Polsce: co wolno, a czego nie?