Reklamowanie usług bukmacherskich w Polsce
Co wolno bukmacherom reklamować. Legalne akcje promocyjne i bonusowe.

Obstawianie zakładów wzajemnych to forma hazardu, i jako taka wiąże się z ryzykiem uzależnienia.
Legalni bukmacherzy
Lista na rok 2022 - 24 firm
W trosce o bezpieczeństwo Polaków, reklamowanie usług bukmacherskich obwarowane jest licznymi ograniczeniami, co zmniejsza ryzyko masowego rozprzestrzeniania się przekazów, dotyczących ryzykownych zachowań. Reklama podmiotów, nieposiadających zezwolenia MF w zakresie organizowania gier hazardowych, jest w Polsce całkowicie zakazana. Jakie możliwości mają w tym zakresie legalni polscy bukmacherzy?
Dozwolone reklamy zakładów bukmacherskich w Polsce
Operatorzy bukmacherscy, chcący prowadzić na terenie kraju legalną działalność w zakresie oferowania zakładów wzajemnych, muszą także przestrzegać restrykcyjnych zapisów, dotyczących możliwości reklamowania się. Zgodnie z art. 29 ustawy o grach losowych, za reklamę uznaje się tu „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa”.
Reklama online
Artykuł ten określa, że legalny bukmacher może reklamować swoje usługi wyłącznie na zewnątrz i wewnątrz punktów stacjonarnych, w których prowadzi działalność, oraz za pośrednictwem zatwierdzonej przez MF strony internetowej, wykorzystywanej do oferowania zakładów wzajemnych.
W niektórych przypadkach licencjonowany bukmacher może jednak wyjść poza te ramy i poinformować szersze grono odbiorców o swojej działalności. Szczegółowe regulacje, dotyczące możliwości reklamy legalnych operatorów zakładów wzajemnych poza punktami przyjmowania zakładów i stroną internetową bukmachera, określa art. 29b ustawy. I tak, reklama zakładów bukmacherskich nie może być kierowana do osób małoletnich ani ich przedstawiać, nie może też łączyć urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną lub intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej.
Istotny jest też przekaz reklamy: nie może ona sugerować, że uczestnictwo w grach losowych na pieniądze może rozwiązać problemy osobiste lub finansowe, ani nawet, że ma relaksujący lub uspokajający skutek, a powstrzymywanie się od udziału w takich grach jest czymś negatywnym i źle ocenianym. Reklama zakładów wzajemnych nie może ponadto sugerować, że wyższe kwoty zakładów zwiększają szansę gracza na wygraną, nie może również wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sukcesem życiowym lub zawodowym ani nawet nauką lub pracą.
Reklama bukmachera w telewizji - czy jest legalna?
Znaczenie ma również miejsce i czas prezentowania reklam zakładów bukmacherskich. Nie mogą być one prowadzone za pośrednictwem radia, telewizji, kina ani teatru w godzinach 6.00 – 22.00, a jedyne wyłączenie od tej zasady obejmuje transmisję wydarzeń sportowych, których bukmacher jest sponsorem, lub też sponsoruje drużyny bądź zawodników, biorących w tej imprezie czynny udział. Reklama zakładów bukmacherskich nie może być prowadzona w prasie młodzieżowej lub dziecięcej ani na okładkach magazynów i czasopism, a także w szeroko rozumianych miejscach publicznych. Bukmacher nie może więc zamieszczać w przestrzeni publicznej banerów, plakatów czy innych form reklamy swoich usług, nie może też publikować ogłoszeń reklamowych w gazetach czy na portalach internetowych.
Dodatkowo reklamy zakładów wzajemnych muszą być opatrzone stosownym komunikatem, który informuje o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku, jakie wiąże się z hazardem, oraz o posiadaniu przez danego operatora zezwolenia MF na organizację zakładów wzajemnych. Treść, sposób i zasady umieszczenia takiego komunikatu określa Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, a jego celem jest ochrona społeczeństwa przez skutkami hazardu oraz przeciwdziałanie uzależnieniu od tej formy rozrywki.
Sponsoring jako forma reklamy zakładów bukmacherskich
Jedną z niewielu możliwości reklamy, jakie posiadają koncesjonowani operatorzy bukmacherscy w Polsce, jest sponsoring wydarzeń sportowych lub polskich klubów sportowych. Legalni bukmacherzy chętnie więc z tej możliwości korzystają, ponieważ daje im ona szansę na pojawienie się w mediach publicznych: sponsorując daną drużynę, bukmacher może uwidaczniać swoje logo na koszulkach graczy lub na transparentach na stadionach, a te mogą pojawiać się w telewizji podczas transmisji rozgrywek, nawet w godzinach, w których reklamowanie bukmacherów teoretycznie nie jest dozwolone.
STS sponsorem reprezentacji
Sponsoring polskich klubów sportowych jest sytuacją korzystną i dla bukmachera (daje możliwość legalnej reklamy swoich usług), i dla drużyny piłkarskiej (poprawia kondycję finansową klubu). Legalni operatorzy bukmacherscy dotują więc coraz szersze grono polskich klubów sportowych: LvBet jest oficjalnym sponsorem m.in. Widzewa Łódź, Arki Gdynia i Wisły Płock, STS wspiera finansowo Lech Poznań, Górnika Zabrze i Pogoń Szczecin oraz Reprezentację Polski w Piłce Nożnej. Rejestrując konto w Start Typ Sport wspierasz polski sport (info) - takie hasło reklamowe stosuje bukmacher w akcjach wizerunkowych w internecie.
eFortuna Online jest głównym sponsorem Legii Warszawa oraz I ligi piłkarskiej (specjalne premie dla kibiców).
Legalne bonusy
Reklamy bukmacherów widoczne w trakcie imprez sportowych stają się coraz bardziej powszechne. Legalni operatorzy po analizach prawnych, wykorzystują wszelkie dozwolone prawem mechanizmy. Np podczas meczu Reprezentacji Polski w piłce nożnej na Stadionie Narodowym, widzieliśmy reklamy STS. Główny sponsor narodowego zespołu, poza informacją o sponsoringu pokazał też pakiet powitalny na start (o bonusie dla nowych klientów przeczytasz w odrębnym artykule) w kwocie 1200 zł (premia za wpłatę - 100% od depozytu). Wtajemniczeni wiedzą, że ten pakiet jest podstawowy i nie ujmuje maksymalnych korzyści. Te dodatkowe pieniądze 25 zł (freebet) i 34 zł bez ryzyka (zwrot za przegraną) są dostępne z kodem promocyjnym STS, którego publicznie (poza internetem) nie wolno promować i pokazywać w reklamach TV.

Podczas internetowych kampanii promujących innego legalnego bukmachera eToto, także możemy zobaczyć bonus 100 zł w promocji 200% (razem budżet wynosi 300 zł, w tym kasa od bukmachera). Premię zachwala Mateusz Borek, jeden z ambasadorów eToto. Także w tym wypadku, bonus bukmacherski jest legalnie reklamowany więc i rejestracja online jest jak najbardziej bezpieczna i zgodna z prawem.
Warto wiedzieć - podpowiedź eksperta
- Reklama bukmacherów bez koncesji MF jest w Polsce zakazana
- Legalni operatorzy bukmacherscy mogą się reklamować, jednak możliwość ta obwarowana jest wieloma ograniczeniami (np. reklama nie może być skierowana do nieletnich)
- Bukmacherzy posiadający koncesję na organizowanie zakładów wzajemnych mogą prowadzić sponsoring klubów sportowych
Komentarze i opinie (1)
Reklamowanie usług bukmacherskich w Polsce
Stary Wyjadacz