Czas na pierwszy wyścig sezonu w Europie. Najważniejsze informacje przed Grand Prix Emilii-Romanii

Opublikowano 15.05.2025, 17:47
Autor: K. Strojwąs
Spis treści
Rozwiń
  1. Kluczowe dane o torze w Imoli
  2. Zwycięzcy i zdobywcy pole position w ostatnich latach GP Emilii-Romanii
  3. Opony i strategia: debiut miękkiej mieszanki C6
  4. Układ sił przed Imolą
  5. Harmonogram GP Emilii-Romanii
Siódma runda sezonu 2025 odbędzie się na torze w Imoli
Siódma runda sezonu 2025 odbędzie się na legendarnym torze w Imoli Źródło: fot. Formula 1

Grand Prix Emilii-Romanii 2025 to siódmy przystanek tegorocznego sezonu F1. Rywalizacja na legendarnym torze rozpocznie się w piątek, 16 maja, od dwóch sesji treningowych. Kolejny trening oraz kwalifikacje zaplanowano na sobotę, a wyścig odbędzie się w niedzielę, 18 maja.

Kluczowe dane o torze w Imoli

  1. Pierwszy wyścig F1: 1980 (jako GP Włoch), później GP San Marino (1981–2006), a od 2020 GP Emilii-Romanii
  2. Długość toru: 4,909 km
  3. Rekord okrążenia: 1:15.484 – Lewis Hamilton (Mercedes, 2020)
  4. Najwięcej pole position: Ayrton Senna (8)
  5. Najwięcej zwycięstw: Michael Schumacher (7)
  6. Dystans od pola startowego do pierwszego hamowania: 553 m
  7. Średnia liczba wyprzedzeń w 2024 roku: 45
  8. Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa: 75%
  9. Szacowany czas straty podczas pit stopu: 28,2 sekundy
Nitka toru
Nitka toru w Imoli Źródło: fot. Formula 1

Zwycięzcy i zdobywcy pole position w ostatnich latach GP Emilii-Romanii

Pole position:

2024 – Max Verstappen (Red Bull)

2022 – Max Verstappen (Red Bull)

2021 – Lewis Hamilton (Mercedes)

2020 – Valtteri Bottas (Mercedes)

Zwycięzcy wyścigu:

2024 – Max Verstappen

2022 – Max Verstappen

2021 – Max Verstappen

2020 – Lewis Hamilton

Verstappen w ostatnich latach dominował na torze w Imoli
Max Verstappen w ostatnich latach dominował na torze w Imoli Źródło: fot. Formula 1

Opony i strategia: debiut miękkiej mieszanki C6

Na ten weekend Pirelli przygotowało najbardziej miękkie mieszanki z całego swojego zestawu: C6 jako soft (debiut w F1), C5 jako medium i C4 jako hard.

C6 została homologowana do użytku na torach, które mniej obciążają ogumienie. Imola, ze swoją gładką nawierzchnią, pozwoli sprawdzić nową mieszankę pod kątem przyczepności w kwalifikacjach – choć raczej nie pojawi się ona w stincie wyścigowym. Zebrane dane będą pomocne także przed wyścigami w Monako i Montrealu.

Strategicznie, rok temu najlepszym wyborem była strategia jednokrotnego postoju. Większość kierowców rozpoczęła rywalizację na mieszance C4, która wykazała się stabilnością i niską degradacją, mimo temperatur sięgających 50°C. Przy tylko jednej strefie DRS i najdłuższym pit-lane w całym kalendarzu, opłacalność strategii jedno-pit-stopowej pozostaje niepodważalna również w tym roku.

Układ sił przed Imolą

Ostatni wyścig w Miami zakończył się absolutną dominacją McLarena – Oscar Piastri poprowadził zespół do dubletu, zostawiając kolegę z drużyny, Lando Norrisa, tuż za sobą. Australijczyk przeciął linię mety aż 37,644 sekundy przed trzecim Georgem Russellem z Mercedesa, co było prawdziwym pokazem siły.

Dzięki temu zwycięstwu Piastri umocnił się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej kierowców, mając na koncie 131 punktów. Norris traci do niego 16 oczek, a Max Verstappen z dorobkiem 99 punktów zamyka podium.

Piastri zwyciężył w GP Miami 2025
Oscar Piastri zwyciężył w GP Miami 2025 Źródło: fot. Formula 1

W ubiegłorocznym wyścigu na torze Imola McLaren również pokazał się z bardzo dobrej strony – Norris stoczył zaciętą walkę z Verstappenem aż do samego końca. Teraz jednak to zespół z Woking jest celem dla rywali. Sam Holender czuje się jednak na włoskim torze znakomicie. Od momentu powrotu toru do kalendarza w 2020 roku, wygrał tam aż trzy z czterech wyścigów. A jego pole position w Miami pokazuje, że mimo obecnego układu sił, nie można go skreślać.

Mercedes również odnotował kilka pozytywów – po przeciętnym występie w Arabii Saudyjskiej, Russell wrócił na podium na torze w Miami. Ponadto przed własną publicznością zadebiutuje młody Kimi Antonelli. Najbliższe GP będzie także szczególne dla Ferrari. To ich pierwszy domowy występ w sezonie. Będzie to również pierwsza szansa, by włoscy tifosi mogli dopingować Lewisa Hamiltona w czerwonym kombinezonie Scuderii. W środku stawki również dzieje się sporo – Franco Colapinto zastąpi Jacka Doohana w Alpine na pięć kolejnych rund. Grand Prix Emilii-Romanii zapowiada się więc bardzo ciekawie.

Harmonogram GP Emilii-Romanii

Piątek, 16 maja:

  • 13:30 – pierwszy trening
  • 17:00 – drugi trening

Sobota, 17 maja:

  • 12:30 – trzeci trening
  • 16:00 – kwalifikacje

Niedziela, 18 maja:

  • 15:00 – wyścig
Źródła
Zwiń
  1. Formula 1
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Czas na pierwszy wyścig sezonu w Europie. Najważniejsze informacje przed Grand Prix Emilii-Romanii
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Czytane teraz

Inni czytali także