GP Belgii 2025: Wszystko, co musisz wiedzieć przed wyścigiem na Spa-Francorchamps

Grand Prix Belgii to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych wyścigów w kalendarzu Formuły 1. Po raz pierwszy zorganizowano go w 1925 roku, a sam tor Spa-Francorchamps powstał już w 1921 roku, początkowo służąc jednak wyłącznie motocyklistom. Dopiero sukces 24-godzinnego Le Mans w 1923 roku zachęcił Belgów do stworzenia własnego wyścigu – Spa 24h.
Tor Spa-Francorchamps jest znany nie tylko z malowniczego położenia wśród wzgórz Ardenów, ale również z ekstremalnie zmiennej pogody. Deszcz padał tu przez 20 edycji z rzędu, a różnice pogodowe między poszczególnymi sektorami potrafią zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych kierowców. Ponadto wszystko wskazuje na to, że również w trakcie niedzielnego wyścigu padać będzie deszcz.
Kluczowe informacje przed GP Belgii 2025
Po krótkiej przerwie Formuła 1 wraca z 13. rundą sezonu, a wraz z nią powraca także format sprintu. Oznacza to, że kibice otrzymają podwójną dawkę emocji już od piątku. Oto szczegóły:
Harmonogram weekendu:
Piątek, 25 lipca:
12:30 – Trening 1
16:30 – Kwalifikacje do sprintu
Sobota, 26 lipca:
12:00 – Sprint
16:00 – Kwalifikacje do wyścigu
Niedziela, 27 lipca:
15:00 – Wyścig
Statystyki toru:
Długość okrążenia: 7.004 km
Rekord okrążenia: 1:44.701 – Sergio Perez (Red Bull, 2024)
Najwięcej pole position: Lewis Hamilton (6)
Najwięcej zwycięstw: Michael Schumacher (6)
Dystans od startu do pierwszego hamowania: 165 metrów
Liczba wyprzedzeń w 2024: 62
Prawdopodobieństwo Safety Cara: 63%
Średnia strata czasu na pit stopie: 18.8 sekundy

Opinie ekspertów: Jak jeździ się po Spa?
Były kierowca F1, Jolyon Palmer, podkreśla, że GP Belgii to jedna z najbardziej ikonicznych i wymagających rund w całym kalendarzu Formuły 1. Kierowcy również regularnie podkreślają jego wyjątkowość, co wynika z wielu technicznych sekcji i zmiennej pogody.
Zawodnicy muszą znaleźć optymalny kompromis pomiędzy dociskiem aerodynamicznym a prędkością maksymalną. Niskie ustawienia docisku mogą dawać przewagę w pierwszym i trzecim sektorze, ale wymagający środkowy sektor, zwłaszcza zakręty takie jak Pouhon czy Campus, preferuje większą stabilność i przyczepność.
Start wyścigu ma tutaj ogromne znaczenie, lecz pole position nie zawsze gwarantuje prowadzenie. Długa prosta Kemmel daje dużą możliwość ataku już na pierwszym okrążeniu, co często skutkuje przetasowaniami w czołówce.
Jednym z kluczowych momentów okrążenia jest sekcja Eau Rouge i Raidillon — szybka i techniczna, wymaga odwagi oraz precyzyjnego prowadzenia. Równie istotne są hamowania, szczególnie w końcówce toru. Zakręt Bus Stop to miejsce, gdzie łatwo popełnić błąd – decyduje on nie tylko o czasie okrążenia, ale też często o pozycji na starcie.
Pouhon, szybki lewy zakręt zjazdowy, stanowi jedno z największych wyzwań toru – obecnie większość bolidów pokonuje go niemal na pełnym gazie, choć w warunkach wyścigowych może to być ryzykowne.
Wszystko to sprawia, że Spa-Francorchamps to tor, na którym liczy się zarówno czysta prędkość, jak i techniczna finezja. Błędy są tutaj kosztowne, a każda decyzja związana z ustawieniami bolidu ma wpływ na końcowy wynik.
Ostatni zwycięzcy i zdobywcy pole position
Pole position:
2024 – Charles Leclerc (Ferrari)*
2023 – Charles Leclerc (Ferrari)**
2022 – Carlos Sainz (Ferrari)***
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)
* Verstappen najszybszy w kwalifikacjach, kara cofnięcia o 10 pozycji na starcie
** Verstappen najszybszy w kwalifikacjach, kara cofnięcia o 5 pozycji na starcie
*** Verstappen najszybszy w kwalifikacjach, kara cofnięcia na koniec stawki na starcie
Zwycięzcy GP Belgii:
2024 – Lewis Hamilton (Mercedes)
2023 – Max Verstappen (Red Bull)
2022 – Max Verstappen (Red Bull)
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)

Opony i strategia – co przygotowało Pirelli?
Na ten weekend Pirelli dostarczyło mieszanki C1 (twarda), C3 (średnia) i C4 (miękka). Strategia dwóch pit stopów wydaje się najbardziej opłacalna, zwłaszcza że ograniczona liczba treningów może utrudnić zarządzanie ogumieniem.
Kierowcy mają do dyspozycji:
- 6 kompletów opon miękkich
- 4 komplety opon średnich
- 2 komplety opon twardych
Kwalifikacje do sprintu wymagają użycia opon średnich w Q1 i Q2 oraz miękkich w Q3. Zmienna pogoda może dodatkowo wymusić użycie opon przejściowych lub deszczowych.
Aktualna forma zespołów przed Grand Prix Belgii 2025
Oscar Piastri nadal utrzymuje prowadzenie w klasyfikacji kierowców, lecz jego przewaga nad Lando Norrisem stopniała do zaledwie ośmiu punktów. Norris znajduje się w znakomitej dyspozycji, zwyciężając w dwóch ostatnich wyścigach (w Austrii i Wielkiej Brytanii) i będzie dążył do trzeciego zwycięstwa z rzędu.
McLaren obecnie prezentuje najwyższą formę w stawce, jednak Ferrari również pokazało konkurencyjność podczas ostatniego weekendu w Silverstone, gdzie niewiele zabrakło do podium. To sprawia, że włoska ekipa może być groźnym rywalem na Spa.
Mercedes, zajmujący trzecią pozycję w klasyfikacji konstruktorów, liczy na niskie temperatury, które sprzyjają charakterystyce ich bolidu. Lewis Hamilton, który triumfował w Spa w ubiegłym sezonie, z pewnością będzie chciał powtórzyć ten wynik, a zespół pracuje nad ustabilizowaniem formy w zmiennych warunkach pogodowych.
W Red Bullu trwa okres przejściowy po niedawnym odejściu Christiana Hornera z funkcji szefa zespołu. Mimo zamieszania wewnętrznego, zespół z Milton Keynes pozostaje groźny – Max Verstappen wygrał Grand Prix Belgii trzy razy i będzie celował w kolejne zwycięstwo na tym torze.
W środku stawki rywalizacja jest coraz bardziej wyrównana. Po sensacyjnym podium w Silverstone, Nico Hülkenberg i zespół Kick Sauber znacząco zbliżyli się do Williamsa w klasyfikacji konstruktorów. Belgijski tor może być kolejnym miejscem, gdzie zadecydują detale, zarówno w przygotowaniu technicznym, jak i strategii wyścigowej.
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Kiedy odbędzie się Grand Prix Belgii 2025?
Wyścig główny odbędzie się w niedzielę 27 lipca o godzinie 15:00.
Ile okrążeń liczy wyścig na Spa-Francorchamps?
Wyścig składa się zazwyczaj z 44 okrążeń, choć może się to zmienić w zależności od warunków pogodowych.
Czy możliwe są opady podczas weekendu wyścigowego?
Tak, tor Spa jest znany z nieprzewidywalnej pogody. Prognozy na ten weekend również zakładają obfite opady deszczu.
Jakie opony wybrało Pirelli na GP Belgii 2025?
C1 (twarda), C3 (średnia) i C4 (miękka). To nietypowy zestaw, który zwiększa niepewność strategii.
Kto jest faworytem do zwycięstwa?
Na podstawie ostatnich wyścigów faworytami są kierowcy McLarena – Norris i Piastri – oraz Verstappen z Red Bulla, który ma na koncie trzy zwycięstwa w Spa.