sobota, 3 czerwca 2023
Najnowsze: Denver Nuggets - Miami Heat egdzie oglądać?

Co można poprawić w ustawie hazardowej – cz.2

W jaki sposób można zmodyfikować polską ustawę hazardową, by jeszcze lepiej chroniła graczy.

Odbierz kod promocyjny Betcris
Oferta na bonus Betcris VIP ważna do 30 czerwca 2023
Spis treści
Rozwiń
  1. Dlaczego podatek o gier jest problemem dla typerów?
  2. Zmiana podstawy podatkowej z korzyścią dla legalnych bukmacherów
  3. Warto wiedzieć o polskiej ustawie hazardowej
poprawki w ustawie hazardowej - co można zmienić
Jakie zmiany mogłyby poprawić skuteczność polskiej ustawy hazardowej?

Już z początkiem jej obowiązywania pojawiły się jednak głosy sugerujące potrzebę rychłej nowelizacji i zmiany zapisów w przedmiocie m.in. dopuszczenia zagranicznych spółek do polskiego rynku hazardowego.

LEGALNI POLSCY BUKMACHERZY

  Lista bukmacherów z licencją MF >  

Następnie okazało się, iż przepisy dotyczące automatów do gier są nieskuteczne, a państwo nic z tym nie może zrobić. Dodatkowo ustawodawca spotkał się z krytyką środowisk pokerowych, które nie zgadzały się z całkowitym wyeliminowaniem pokera z przestrzeni publicznej.

W tym całym zamieszaniu nie zwrócono uwagi na fakt, iż przewidziane w ustawie i w załącznikach do ustawy wpływy budżetowe z tytułu hazardu wcale nie muszą trafić do wspólnej kasy budżetowej. Popełniono błąd legislacyjny, naprawiony dopiero w 2016 r. Ale i tak nadal nowe regulacje z zakresu podatków wzbudzają kontrowersje. Co konkretnie można poprawić w znowelizowanej ustawie o grach losowych, by jeszcze bardziej zwiększyć jej skuteczność?

Dlaczego podatek o gier jest problemem dla typerów?

Podczas tworzenia ustawy hazardowej zupełnie bez echa przeszedł problem przepisów ustawy, regulujących podatki z tytułu gier hazardowych. Ustawa przyjmowana była jako akt regulujący jedną z dziedzin prawa gospodarczego, jednak poprzez zawarcie w niej przepisów podatkowych stała się niejako również aktem prawa podatkowego. Tryb przyjmowania przez Radę Ministrów ustawy określony został jako priorytetowy, wynikający z art. 123 Konstytucji RP. Spowodowało to, iż po przyjęciu jej przez Sejm, Sensat miał 14 dni na jej akceptację bądź nie, a prezydent 7 dni na złożenie podpisu pod ustawą. Jednak Konstytucja RP w ww. art. 123 ust 1. Stanowi, iż w trybie pilnym nie proceduje się m.in. ustaw… podatkowych. Tak więc tak przyjęte przepisy należało uznać za niezgodne z Konstytucją RP. Nowelizacją ustawy z dni 15 grudnia 2016 r. naprawiono  ten błąd i wprowadzono zapis, iż „ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej podatkiem od gier.”

Ranking polskich legalnych bukmacherów

Wprowadzono zasady rozliczalności podatku, które delikatnie mówiąc nie cieszą się dobrą sławą wśród graczy, w szczególności uczestników zakładów wzajemnych. Konstrukcja podatku powoduje, że gracz zostaje obciążany podatkiem już z chwilą zawarcia zakładu, bez względu czy będzie on wygrany czy też nie. W praktyce wygląda to tak, iż za każde postawione 10 zł państwo inkasuje złotówkę i dwadzieścia groszy. Mówiąc krótko, zakład zawarty zostaje za kwotę 8 złotych i 80 groszy, a nie 10 zł, przez co gracz uzyskuje mniej korzystny dla niego mnożnik, a w efekcie – niższą wygraną.

Zmiana podstawy podatkowej z korzyścią dla legalnych bukmacherów

Ustawodawca, wprowadzając takie rozwiązanie, de facto zachęca do typowania zakładów u nielegalnych, nieposiadających polskiej licencji operatorów bukmacherskich. Takie zakłady online u bukmacherów, którzy w Polsce podatków nie płacą, charakteryzuję się tym, iż za przykładowe postawione 10 zł uzyskujemy mnożnik wyrażony w owej kwocie – stawiamy więcej, a więc możemy więcej wygrać. Zauważyli to ustawodawcy większości państw europejskich i wprowadzili konstrukcję podatku Gross Gambling Revenue – GGR.

Powyższe rozwiązanie polega na tym, że gracz zawierając zakład opłaca niejako podatek, ale nie dostrzega tego bezpośrednio. Ciężar rozliczania się z organem podatkowym spoczywa na bukmacherze, który odprowadza należne składki. GGR zakłada, iż bukmacher oblicza wartość wszystkich postawionych u niego zakładów a następnie odejmuje wygrane jakie wypłacił i od tej uzyskanej kwoty odprowadza podatek.

Takie rozwiązanie może zwiększyć wpływy budżetowe z tytułu zakładów wzajemnych i uatrakcyjnić rynek legalnych zakładów bukmacherskich. Gracze nie będą podnosić, iż państwo na nich zarabia i przez co wolą brać udziału w nielegalnych grach online.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie inne regulacje można wprowadzić w ustawie o grach losowych, by skuteczniej ograniczyć nielegalny hazard, zapoznaj się z pierwszą częścią naszego tekstu, gdzie przeczytasz również, czy monopol państwa to lekarstwo na nielegalny hazard.

Warto wiedzieć o polskiej ustawie hazardowej

  • Konstrukcja podatków hazardowych w obecnym kształcie może zniechęcać graczy do legalnego hazardu;
  • Zmiana sposobu odprowadzania podatku pozytywnie wpłynęłaby na budżet państwa;
  • Nielegalni bukmacherzy oferują atrakcyjniejsze oferty, gdyż nie opłacają podatku w Polsce.
24.06.2018, 10:47
Aktualizacja: 24.06.2018, 10:47
Autor: R. Legalsport.pl
Komentarze (1)
Co można poprawić w ustawie hazardowej – cz.2
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
taxi
skomentowano ponad miesiąc temu
Podatki, obciążenia to najgorszy element naszej bukmacherki – mam rację, co nie? Można przeboleć słabą ofertę, ale obdzieranie nas z gotówki nie jest fer :/ Marzę o tym, aby do naszego kraju powróciła normalność sprzed ustawy. Jest na to szansa, czy trzeba emigrować? 😀

Inni czytali również

Ustawa hazardowa – tekst jednolity
Ustawa hazardowa – tekst jednolity
5854
119
W Polsce państwo kształtuje rynek gier hazardowych (w tym zakładów bukmacherskich) za pomocą ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, obowiązującej od 1 stycznia 2010 r. W trakcie jej opracowywania doszło jednak do wielu kontrowersji, z tzw. „aferą hazardową” włącznie.
Stowarzyszenia licencjonowanych bukmacherów w Polsce cz.1
Stowarzyszenia licencjonowanych bukmacherów w Polsce cz.1
1994
64
Na terenie RP najbardziej znane są dwa stowarzyszenia zrzeszające legalne spółki, przyjmujące zakłady wzajemne: Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich (SPPFB) oraz Stowarzyszenie na Rzecz Likwidacji Szarej Strefy Zakładów Wzajemnych w Polsce – „Graj Legalnie”. Oba mają podobne cele: ochronę przed nieuczciwą konkurencją oraz budowanie pozytywnego wizerunku branży bukmacherskiej.
Proces notyfikacji polskiej ustawy hazardowej
Proces notyfikacji polskiej ustawy hazardowej
1634
35
Niewątpliwie prawo gospodarcze jest jedną z tych dziedzin życia społecznego, które oddziałuje w sposób międzynarodowy – choćby przez to, że zagraniczni przedsiębiorcy mogą prowadzić biznes w Polsce i na odwrót. Zasada swobody wymiany towarów i usług, która jest wiodącym przesłaniem Unii Europejskiej, wymusiła stworzenie mechanizmów, pozwalających na kontrolowanie krajów członkowskich w zakresie przestrzegania prawa międzynarodowego. Ma to zastosowanie m.in. w przypadku przepisów o grach losowych.
Zastrzeżenia do polskiej ustawy hazardowej
Zastrzeżenia do polskiej ustawy hazardowej
1152
46
Uchwalanie prawa to skomplikowany proces, którego przebieg bezpośrednio wpływa na ostateczną treść aktu. Projektodawca po przygotowaniu projektu zobowiązany jest do tego przedstawienia szerokiej grupie osób, które mogą wyrazić swoją opinię, dotyczącą sugerowanych zmian.
Ustawa hazardowa a legalność i bezpieczeństwo  cz.1
Ustawa hazardowa a legalność i bezpieczeństwo cz.1
1451
37
Przed nowelizacją ustawy hazardowej przestępcy często zajmowali się nielegalnym organizowaniem gier hazardowych, głównie kasynowych oraz na automatach. Powodem była niska karalność oraz opłacalność tego zajęcia, co zmieniło się po zaostrzeniu kar za posiadanie niezarejestrowanych jednorękich bandytów.
Komisje nadzorujące hazard w Polsce
Komisje nadzorujące hazard w Polsce
2619
84
Sektor hazardowy znajduje się w naszym kraju pod ścisłą kontrolą państwa. Zadania z tego zakresu powierzono kilku organom – najwięcej kompetencji ma Minister Finansów (nadaje on m.in. licencje hazardowe), natomiast podczas uchwalania aktów prawnych, dotyczących hazardu, ważną rolę odgrywa sejmowa Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki (KFS). Roszczenia graczy rozpatrywane są przez sądy.
Ustawa hazardowa – ochrona nieletnich przed hazardem
Ustawa hazardowa – ochrona nieletnich przed hazardem
5400
103
Jednym z celów nowelizacji ustawy o grach losowych było zapewnienie bardziej skutecznej ochrony nieletnich przed hazardem. Od 1 kwietnia 2017 r. polega ona nie tylko na ustawowym zakazie wstępu do ośrodków gier i punktów przyjmowania zakładów wzajemnych, ale także na obowiązku weryfikacji wieku graczy, uczestniczących w grach online. 
Nowelizacja ustawy o grach hazardowych – minusy
Nowelizacja ustawy o grach hazardowych – minusy
1314
52
Nowelizację ustawy o grach hazardowych, która weszła w życie w kwietniu ocenia się pozytywnie, jednak nie oznacza to, że jest ona pozbawiona wad. Krytycznie ocenia się mało precyzyjne sformułowania, dotyczące jednorękich bandytów, pozwalające urządzać gry na quizomatach. Pewne kontrowersje budzi też konstrukcja prawna użyta do rozszerzenia kręgu osób, które można karać za nielegalne automaty.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.