poniedziałek, 5 czerwca 2023
Najnowsze: Fiorentina - West Ham United gdzie oglądać?

Co można poprawić w ustawie hazardowej cz.3

Czy ustawa hazardowa w Polsce może być skuteczniejsza? Jakie poprawki można wprowadzić do ustawy.

Odbierz kod promocyjny SuperBet
Oferta na bonus SuperBet VIP ważna do 30 czerwca 2023
Spis treści
Rozwiń
  1. Nielegalna gra w pokera: protesty środowiska
  2. Turnieje pokerowe: nowe liberalne prawo, ale…
  3. …dlaczego MF musi zatwierdzać regulamin każdego turnieju?
  4. Warto wiedzieć o nowelizacji ustawy hazardowej w Polsce
Ustawa hazardowa - jakie zmiany można wprowadzić?
Jakie zmiany w ustawie hazardowe poprawiłyby sytuację graczy w pokera?

Po przeszło siedmiu latach obowiązywania restrykcyjnych przepisów zdecydowano się na liberalizację prawa i dopuszczono możliwość organizacji gry w pokera nie tylko w kasynach, ale również poza nimi.

ZAKŁADY SPORTOWE ALTERNATYWĄ DLA KASYNA

  Lista legalnych bukmacherów z licencją MF >  

Co ciekawe zdecydowano się nawet pójść krok dalej – podmiot organizujący grę pokerową poza kasynem nie musi posiadać żadnej koncesji. Jednak czy dalej nie jest to zbyt wiele? Dlaczego w procesie organizacji małego turnieju uczestniczy sam Minister Finansów?

Nielegalna gra w pokera: protesty środowiska

Pierwotne rozwiązania z zakresu organizacji turniejów pokerowych, co oczywiste, wywołały głosy protestu wśród osób zajmujących się sportowo grą w pokera. Podnosili oni, iż nie mogą legalnie grać na terenie własnego kraju i muszą wyjeżdżać aby nie tylko brać udział w turniejach, ale również za granicą organizować… polskie rozgrywki. Co ciekawe taki wyjazd w razie jego ujawnienia również traktowany był jako zachowanie wbrew przepisom ustawy. Takie same problemy napotkali gracze nie parający się pokerem zawodowo, ale rozrywkowo. Nie mogli oni razem ze swoimi przyjaciółmi siąść przy stole i legalnie zagrać na choćby minimalne stawki. Każda gra musiała się odbywać od 2010 r. na terenie kasyna i być przez nie organizowana. Tak więc sprowadzono grę w pokera do „szarej strefy”, ponieważ gry tak naprawdę turnieje dalej się odbywały, jednak już bez wiedzy i kontroli państwa.

Ministerstwo pozostawało jednak głuche na apele środowisk pokerowych, dotyczących zmiany przepisów i dopuszczenia gry w pokera poza kasynami. Argumentem władzy miała być chęć ograniczenia negatywnych skutków hazardu dla obywateli – czyli standardowy argument Ministerstwa jeśli chodzi o jakikolwiek rodzaj hazardu. Na zmianę zapisów zdecydowano się dopiero w 2016 r., gdy przyjmowano również prawo liberalizujące gry na automatach oraz wprowadzano rejestr domen zakazanych, rewolucjonizujący rynek zakładów bukmacherskich w Polsce.

Turnieje pokerowe: nowe liberalne prawo, ale…

Po wprowadzonych zmianach możliwa jest w dalszym ciągu organizacja turniejów pokerowych na terenie kasyna gier, pod warunkiem wcześniejszego zatwierdzenia regulaminu gry przez Ministra Finansów. Analogicznie możliwe jest organizowanie turnieju przez kasyno, jednak poza jego lokalem. Tu również pozostał wymóg zatwierdzenia regulaminu przez właściwego ministra. Co ciekawe, organizator musi wyposażyć miejsce organizacji gry w odpowiedni sprzęt audiowizualny.

Bonusy powitalne u legalnych polskich bukmacherów online - infografika

Grę może również organizować podmiot, który nie posiada koncesji na prowadzenie kasyna gry. Ustawodawca przewidział tym samym dopuszczenie do rynku podmiotów nieprofesjonalnych, nie zajmujących się hazardem zawodowo i nie czerpiących zysków z organizacji turniejów. Wymogiem jest, aby w takiej grze pula nagród nie przekroczyła kwoty ok. 2 300 zł. Organizator dodatkowo musi dokonać wcześniej zgłoszenia turnieju właściwemu miejscowo dyrektorowi izby skarbowej oraz posiadać zatwierdzony przez Ministra Finansów regulamin.

…dlaczego MF musi zatwierdzać regulamin każdego turnieju?

Pojawia się pytanie czy w przypadku organizacji gry w pokera przez podmiot nieprofesjonalny, konieczne jest czynienie z Ministra Finansów strony biorącej udział w tym procesie. Zatwierdzenie regulaminu przez największy i najważniejszy w Polsce organ administracji centralnej może zająć sporo czasu oraz zaangażowania pracowników. Wprawdzie Minister jest poprzez swoje organy i służby odpowiedzialny za kształtowanie gałęzi gospodarki jaką jest hazard, jednak czy nie jest zbyt dużym wymogiem konieczność uzyskania zgodny Ministra, przy grze „o wartości” około dwóch tysięcy złotych?

Zakłady bukmacherskie STS
STS BetGames - zakłady bukmacherskie na gry kasynowe
Legalne kasyno internetowe u bukmachera
Rejestracja z kodem promo

Wydaje się, że ustawodawca nie zaufał organom podległym Ministrowi oraz skarbowym jednostkom terytorialnym i obciążył samego Ministra tym zadaniem. Nie było by w tym nic dziwnego jednak mowa jest o turnieju, w którym suma wygranych wynosi w przybliżeniu wartość najniższej krajowej pensji. Dlatego nie wydaje się konieczne uzyskanie aprobaty samego Ministra odnośnie regulaminu i należy rozważyć możliwość przeniesienie tejże kompetencji na np. dyrektora właściwej izby skarbowej. Sam wymóg konsultacji z Ministrem może również odstraszać potencjalnych, nieprofesjonalnych organizatorów. By więc skutecznie poprawić sytuację polskich graczy w pokera, warto rozważyć kolejne zmiany w znowelizowanej ustawie o grach losowych.

To niejedyne zmiany, jakie można wprowadzić, by polska ustawa hazardowa – która, co trzeba podkreślić, po nowelizacji rzeczywiście skutecznie reguluje polski rynek gier losowych – stała się jeszcze skuteczniejsza. Przeczytaj również o tym, czy monopol państwa na gry hazardowe rzeczywiście jest najlepszym możliwym rozwiązaniem oraz jakie zmiany ustawy byłyby korzystnie dla legalnego rynku bukmacherskiego w Polsce.

Warto wiedzieć o nowelizacji ustawy hazardowej w Polsce

  • Od 2017 r. gracze mogą legalnie organizować turnieje pokerowe;
  • Organizatorem może być każdy podmiot prawa;
  • Minister Finansów musi zaakceptować regulamin gry;
  • Nie jest konieczne angażowanie centralnego organu administracji rządowej do organizacji gry o wartości ok. 2 000 zł.
13.07.2018, 15:21
Aktualizacja: 13.07.2018, 15:21
Autor: R. Legalsport.pl
Komentarze (2)
Co można poprawić w ustawie hazardowej cz.3
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
D.K.jr
skomentowano ponad miesiąc temu
Przede wszystkim dopuścić zagraniczne buki na rynek! Jeżeli Państwo chce dobrze dla graczy, to jest to jedyne rozwiązanie! Wtedy nasi bukmacherzy zaczną na poważnie działalność 😀 Na razie to się tak tylko sprawdzają dla zabawy xD Ktoś ma podobne zdanie?
Dareq
skomentowano ponad miesiąc temu
oooo Jezu…. jak ja bym chciał zobaczyć u nas zagraniczne buki xD kurde strasznie brakuje mi ich rozwiązań podatkowych heheh rynek jest ciężki, ale wydaje mi się, że prędzej czy później takie firmy do nas wparują i trochę odświeżą towarzystwo xD

Inni czytali również

Lobbing środowisk bukmacherskich a rozwój rynku zakładów wzajemnych w Polsce
Lobbing środowisk bukmacherskich a rozwój rynku zakładów wzajemnych w Polsce
1292
43
Organizacje reprezentujące interesy licencjonowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne najlepiej znają specyfikę funkcjonowania w tej branży, ponieważ monitorują sytuację na polskim i zagranicznym rynku bukmacherskim. Dzięki temu mogą ocenić, które rozwiązania prawne najlepiej sprawdzają się w praktyce do ochrony interesów legalnych buków i ich graczy. Swoje postulaty przedstawiają następnie ustawodawcy, by wpłynąć na zmianę prawa i rozwój tego sektora.
Zastrzeżenia do polskiej ustawy hazardowej
Zastrzeżenia do polskiej ustawy hazardowej
1154
46
Uchwalanie prawa to skomplikowany proces, którego przebieg bezpośrednio wpływa na ostateczną treść aktu. Projektodawca po przygotowaniu projektu zobowiązany jest do tego przedstawienia szerokiej grupie osób, które mogą wyrazić swoją opinię, dotyczącą sugerowanych zmian.
Czy znowelizowana ustawa lepiej chroni graczy?
Czy znowelizowana ustawa lepiej chroni graczy?
1051
30
Przy założeniach do nowelizacji ustawy o grach hazardowych ustawodawca przyjął dwie wartości nadrzędne, którymi są bezpieczeństwo graczy oraz ochrona interesu fiskalnego państwa. Narzędziem, służącym do osiągnięcia wyznaczonych celów, jest ograniczenie „szarej strefy” oraz łatwiejszy dostęp do usług hazardowych, prowadzonych pod nadzorem państwa.
Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2
Echa nowelizacji ustawy o grach hazardowych cz. 2
1017
37
Na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw objęto monopolem państwowym internetowe gry hazardowe (poza bukmacherstwem i loteriami promocyjnymi), a także automaty do gier (poza kasynem).
Jak nowa ustawa hazardowa zrewolucjonizowała rynek gier losowych
Jak nowa ustawa hazardowa zrewolucjonizowała rynek gier losowych
1116
38
Rok po nowelizacji ustawy o grach losowych można stwierdzić, że pozwoliła ona znacznie ograniczyć szarą strefę, zwłaszcza w obrębie hazardu online oraz jednorękich bandytów. Dzięki utworzeniu rejestru domen zakazanych udział nielegalnych bukmacherów internetowych na polskim rynku spadł z 90% do 60% (według stowarzyszenia „Graj Legalnie”), zanikła też intensywna reklama ich oferty. Od 1 kwietnia 2017 r. poker poza kasynem przestał być przestępstwem.
Nowelizacja ustawy hazardowej – największe zmiany
Nowelizacja ustawy hazardowej – największe zmiany
1402
32
Kluczowe zmiany, jakie wprowadziła nowa ustawa o grach hazardowych, dotyczą zliberalizowania zasad organizowania pokera oraz objęcia monopolem państwa automatów poza kasynami i gier hazardowych online. Z kolei utworzenie rejestru domen zakazanych stanowi skuteczne narzędzie do blokowania nielegalnych portali hazardowych, w tym także bukmacherskich. Zmieniło się również to, że obecnie licencjonowane spółki przyjmujące zakłady wzajemne mogą się reklamować.
Czy polska ustawa hazardowa jest skuteczna?
Czy polska ustawa hazardowa jest skuteczna?
1151
49
Nowelizacja ustawy o grach hazardowych bez wątpienia nie rozwiązała wszystkich problemów, związanych z polskim hazardem. Faktem jest jednak to, że kilkadziesiąt zagranicznych firm bukmacherskich zrezygnowało z prowadzenia nielegalnej działalności w naszym kraju, a liczba niezarejestrowanych automatów do gier diametralnie spadła - zarekwirowano 24 tys. takich maszyn.
Ustawa hazardowa – ochrona nieletnich przed hazardem
Ustawa hazardowa – ochrona nieletnich przed hazardem
5409
103
Jednym z celów nowelizacji ustawy o grach losowych było zapewnienie bardziej skutecznej ochrony nieletnich przed hazardem. Od 1 kwietnia 2017 r. polega ona nie tylko na ustawowym zakazie wstępu do ośrodków gier i punktów przyjmowania zakładów wzajemnych, ale także na obowiązku weryfikacji wieku graczy, uczestniczących w grach online. 
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.