poniedziałek, 20 września 2021
Najnowsze: Zakłady Superbets - co to jest?

Nowelizacja ustawy o grach losowych – przebieg procesu legislacyjnego cz.1

Odbierz kod promocyjny Betclic Oferta na bonus Betclic VIP ważna do 30 września 2021
Spis treści
Rozwiń
  1. Nowelizacja ustawy hazardowej: prace nad zmianami
  2. Minister Finansów zrezygnował z konsultacji
  3. Bukmacherzy zaproponowali zmianę podatku
  4. Minister Cyfryzacji chce rozwiązań znanych z Danii
  5. Warto wiedzieć
zdjęcie do tekstu o procesie legislacyjnym nowelizacji ustawy hazardowej
W jaki sposób przebiegał proces legislacyjny nowelizacji ustawy hazardowej z 2009 roku?

Odpowiednie zmiany wprowadzić miała ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw, której celem było zharmonizowanie rynku gier losowych na pieniądze.

 LEGALNI BUKMACHERZY 
 Lista 17 firm z licencją MF 
 Zobacz zestawienie na 2021

Ustawodawca miał na celu doprowadzenie do stanu, gdzie przychody z „szarej strefy” nie będą przewyższały zysków legalnych organizatorów. 

Mając na uwadze niedostateczne rozwiązania prawne, zastosowane w ustawie hazardowej z 2009 roku, podjęto pracę nad projektem zmian tej ustawy, który miał za zadanie zmienić kształt rynku gier hazardowych oraz wyposażyć służby skuteczną możliwość egzekwowania prawa. Projekt ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. został zgłoszony jako projekt rządowy.

Nowelizacja ustawy hazardowej: prace nad zmianami

Jak wygląda proces wprowadzania nowego prawa? Podczas prac nad projektem aktu normatywnego projektodawca konsultuje swoje propozycje z podmiotami ich dotyczącymi lub takimi, których ze względu na prowadzoną przez nich działalność może zainteresować. Równocześnie projekt przesyła się do uzgodnień międzyresortowych, podczas których każde z ministerstw może się wypowiedzieć co do przedstawionych w nim propozycji, w szczególności w zakresie swoich kompetencji.

Zmiany w ustawie i darmowe bonusy bez depozytu

Kolejnym krokiem jest Stały Komitet Rady Ministrów, w którego obradach uczestniczą osoby z ministerstw, zwykle sekretarze lub podsekretarze stanu. Obrady mają charakter uzgodnień i zgłaszania propozycji. Ostatnim etapem jest Rada Ministrów, w skład której wchodzą jedynie konstytucyjni ministrowie. Zadaniem RM jest akceptacja projektu i skierowanie go do prac sejmowych.

Minister Finansów zrezygnował z konsultacji

Przy opracowywaniu nowelizacji ustawy o grach hazardowych zrezygnowano z konsultacji publicznych i rozsyłania projektu zainteresowanym podmiotom. Projekt od razu przedstawiono na Stałym Komitecie Rady Ministrów, a następnie na Radzie Ministrów. Takie rozwiązanie świadczy jednoznacznie, iż projektodawcy zależało na czasie przyjęcia ustawy, a dodatkowe stanowiska zgłaszane przed przedsiębiorców i konieczność odnoszenia się do nich spowolniłaby proces legislacyjny.

Projekt został jedynie zamieszczony na stronach rządowych, zgodnie z zasadą „jak ktoś chce to znajdzie”. Należy wspomnieć, iż sam projektodawca wymienił przeszło 40 podmiotów możliwie zainteresowanych projektem.

Bukmacherzy zaproponowali zmianę podatku

Jak wynika z dostępnych danych na serwisie Rządowego Centrum Legislacji (rcl.gov.pl), np. ze strony bukmacherów zgłaszane były postulaty, aby przy okazji nowelizacji ustawy zmienić rodzaj i stawkę podatku przez nich odprowadzanych.

Gra bez ryzyka po zmianach prawnych

Fortuna oraz LVBET Zakłady Bukmacherskie (zobacz recenzje i opinie grających dla tego bukmachera) zaproponowały Ministerstwu, aby zrezygnować z 12% podatku od przychodu i wprowadzić na wzór duński 20% podatek obliczany na podstawie realnego dochodu bukmachera. Uwagi nie zostały jednak uwzględnione, gdyż – jak tłumaczono – odstąpiono od zmian w zakresie podatków związanych z grami hazardowymi.

Minister Cyfryzacji chce rozwiązań znanych z Danii

screen rejestru domen zakazanych
Celem rejestru MF jest blokowanie stron operatorów hazardowych bez licencji

Głównym założeniem projektu było utworzenie Rejestru Domen Zakazanych (o którym więcej przeczytasz w tym tekście), mającego za zadanie blokowanie stron nielegalnych organizatorów gier hazardowych online. Jak wynika z dostępnych dokumentów, swoją uwagę do planowanego rozwiązania złożył Minister Cyfryzacji. W swoim stanowisku, przesłanym do Ministra Finansów, zaproponował on, aby odejść od koncepcji blokowania witryn internetowych na rzecz blokady przepływu środków finansowych do podmiotów czerpiących zyski z „nielegalnego hazardu”. W ocenie Ministra Cyfryzacji takie rozwiązanie nie było by sprzeczne z zasadą prywatności i neutralności Internetu, a pozwoliłoby uzyskać ten sam efekt. Należy wspomnieć, iż podobne rozwiązanie jest stosowane w Królestwie Danii.

Jako przykład skuteczności takiego rozwiązania podano program 500+, gdzie zastosowana podobne mechanizmy w stosunku do podmiotów, które ogłaszały się online, iż odpłatnie wypełnią wniosek o przyznanie świadczenia.

Minister Finansów podniósł w odpowiedzi, iż projekt przewiduje niejako rozwiązanie hybrydowe, a więc zarówno blokowanie płatności, jak i dostępu do stron internetowych. Propozycja MF przewiduje zakaz udostępniania usług płatniczych podmiotom, które znalazły się w Rejestrze Domen Zakazanych.

O dalszym przebiegu prac legislacyjnych nad ustawą o grach hazardowych przeczytasz w drugiej części naszego tekstu.

Warto wiedzieć

  • Nowelizacja ustawy o grach hazardowych była projektem rządowym;
  • Bukmacherzy postulowali, aby zmienić stawkę podatku z 12 % od przychodu na 20 % liczoną od dochodu;
  • Minister Cyfryzacji oraz Minister Spraw Zagranicznych wyrazili wątpliwości co do propozycji blokowania stron internetowych;

Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Nowelizacja ustawy o grach losowych – przebieg procesu legislacyjnego cz.1
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.