wtorek, 23 kwietnia 2019
Najnowsze: Kursy na Błaszczykowskiego w LV BET 2019

„Podatek od gier”: czy rzeczywiście jest za wysoki?

Spis treści
Rozwiń
  1. Jak płacenie podatku od gier wpływało na prowadzenie działalności bukmacherskiej w Polsce do 2017 r.?
  2. Co się zmieniło po nowelizacji ustawy hazardowej na rynku bukmacherskim?
  3. Warto wiedzieć
Zgodnie z ustawą o grach losowych, prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych podlega opodatkowaniu 12% podatkiem od gier. Jego wysokość nie zniechęca firm bukmacherskich, które w świetle art. 75 ww. ustawy są podatnikami tego podatku, do organizowania zakładów sportowych w Polsce. Od 1 kwietnia 2017 r., dzięki nowelizacji ww. ustawy, udało się znacznie ograniczyć szarą strefę, a więc i konkurencję dla operatorów z licencją MF, dzięki czemu wzrasta zainteresowanie zalegalizowaniem działalności bukmacherskiej w naszym kraju.
zdjęcie do tekstu o wysokości podatku od gier w Polsce
Czy rzeczywiście 12% podatku od gier to za dużo?

Warto nadmienić, że w związku ze zmianą przepisów hazardowych nie zmieniono wysokości stawki podatkowej od zakładów wzajemnych, a jedynie wprowadzono mechanizmy, uniemożliwiające obejście prawa i unikanie płacenia należności podatkowych. Legalne prowadzenie działalności bukmacherskiej jest w naszym kraju opłacalne, o czym świadczą starania zagranicznych spółek uzyskaniem zezwolenia Ministra Finansów na tego typu działalność. Przykładowo, w lipcu 2017 r. o licencję MF ubiegało się 15 firm.

Jak płacenie podatku od gier wpływało na prowadzenie działalności bukmacherskiej w Polsce do 2017 r.?

screen sprawozdania MF na temat realizacji ustawy hazardowej w 2016 roku
Fragment sprawozdania MF na temat realizacji ustawy hazardowej w 2016 roku

Na wstępie należy zauważyć, że nawet przed wejściem w życie zmian w ustawie hazardowej, kiedy 90% polskiego rynku bukmacherskiego funkcjonowało niezgodnie z prawem (dotyczyło to głównie obstawiania w sieci u zagranicznych dużych firm), w naszym kraju nie brakowało licencjonowanych spółek, płacących 12% podatku od gier. Nie można tego wytłumaczyć inaczej, jak tylko opłacalnością prowadzenia działalności bukmacherskiej.

Zgodnie z raportem resortu finansów, dotyczącym realizacji ustawy o grach hazardowych w 2016 r., na dzień 1 stycznia 2016 r. obowiązywało 27 zezwoleń na urządzanie naziemnych zakładów wzajemnych, wydanych dla 7 podmiotów, obejmujących łącznie 2157 punktów przyjmowania zakładów wzajemnych oraz 5 zezwoleń na urządzanie zakładów wzajemnych za pośrednictwem sieci Internet wydanych dla 5 podmiotów. Na dzień 31 grudnia 2016 r. obowiązywało 26 zezwoleń na urządzanie ww. działalności, wydanych dla 7 podmiotów, obejmujących łącznie 2355 punktów przyjmowania zakładów wzajemnych oraz 7 zezwoleń na urządzanie ww. działalności za pośrednictwem sieci Internet, wydanych dla 7 podmiotów. W 2016 r. pojawiły się dwie nowe spółki prowadzące działalność bukmacherską online – forBET i LVbet.

Ministerstwo Finansów podaje, że w 2016 r. prowadzono 18 postępowań w sprawie wydania zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych, które zakończyły się wydaniem 7 zezwoleń (5 dla punktów naziemnych i 2 dla działalności internetowej).

Zgodnie z danymi, opublikowanymi przez resort finansów, łączne przychody autoryzowanych firm bukmacherskich w 2015 r. wyniosły 1 295 825 zł, a w 2016 r. – 1 660 169 zł. Oznacza to wzrost zysku w 2016 r. w porównaniu do 2015 r. o 28,1 %. Dane te dobitnie świadczą o tym, że można prowadzić zyskowną działalność w zakresie zakładów wzajemnych wywiązując się ze zobowiązań podatkowych.

Co się zmieniło po nowelizacji ustawy hazardowej na rynku bukmacherskim?

screen z raportu Fortuny
Fragment raportu Fortuny na temat udziału Polski w liczbie przyjętych zakładów

W związku z wejściem w życie zmian w ustawie o grach losowych, w II kwartale 2017 r. zanotowano wzrost liczby legalnie zawartych zakładów wzajemnych przez Internet o 119% w porównaniu z poprzednim rokiem, dzięki czemu wzrosły obroty licencjonowanych spółek bukmacherskich. W 2016 r. wynosiły one 1,7 mld zł, a w 2017 r. – 3,3 mld zł. Ten dynamiczny rozwój jest związany z wycofaniem się z Polski firm, unikających płacenia podatków (takich jak np. bet365), dzięki czemu coraz więcej graczy decyduje się na korzystanie z bogatej oferty autoryzowanych buków. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, szara strefa zakładów wzajemnych online zmniejszyła się z ok. 84% w 2015 r. do ok. 62 % w 2017 r.

O tym, że płacenie 12% podatku od gier umożliwia prowadzenie dochodowej bukmacherskiej, świadczą również sprawozdania finansowe spółek bukmacherskich, posiadających zezwolenie MF na organizację zakładów wzajemnych. Obecnie legalną działalność w zakresie zakładów wzajemnych online prowadzi Fortuna, Milenium, STS, TOTOLOTEK, E-TOTO, forBET i LVbet.

Firma Fortuna Entertainment Group (działająca także w innych krajach, jak Rumunia, Czechy czy Słowacja) zanotowała wzrost całkowitej wysokości przyjętych zakładów w okresie od 1 lipca 2017 r. do 8 listopada 2017 r. o 69,1% – wyniosły one 1,3 mld €. Zgodnie z raportem bieżącym za ten okres (a więc po wejściu w życie nowelizacji ustawy o grach losowych) udział Polski w całkowitych przyjętych zakładach osiągnął prawie 13%, dzięki wzrostowi wpływów z zakładów online. Fragment raportu dostępny jest na zdjęciu obok tekstu, a z całością można zapoznać się pod adresem www.fortunagroup.eu/public/87/e4/5a/771010_1387352__2017_11_09_FEG_Q317_Interim_Report_PL_final.pdf)

Warto wiedzieć

Wiedza w pigułce

  • Zgodnie z ustawą hazardową, zakłady bukmacherskie są objęte 12% podatkiem od gier
  • Mimo konieczności opłacania podatku nie brakuje zagranicznych firm, zainteresowanych uzyskaniem zezwolenia MF na rozpoczęcie działalności w zakresie zakładów sportowych w Polsce
  • Po nowelizacji ustawy hazardowej zmniejszyła się szara strefa zakładów wzajemnych, toteż wzrosły obroty legalnie działających spółek bukmacherskich
Źródła
Zwiń
  1. Ministerstwo Finansów, Informacja o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2016 roku, Warszawa 2017,
  2. Odpowiedź na interpelację Pani Poseł Agnieszki Kołacz-Leszczyńskiej oraz Pani Poseł Joanny Frydrych nr 17038 z dnia 24 listopada 2017r. w sprawie oceny skutków funkcjonowania nowelizacji ustawy o grach hazardowych, DKA8.054.17.2017, Warszawa14 grudnia 2017 r.
  3. Roland Berger Sp. z o.o., Regulacje w zakresie rynku zakładów wzajemnych online w Polsce, Warszawa 2016.

Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

„Podatek od gier”: czy rzeczywiście jest za wysoki?
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.