poniedziałek, 21 października 2019
Najnowsze: Esport zakłady bukmacherskie

Stawianie zakładów bukmacherskich w uzależnieniu – jak przestać grać?

Odbierz kod promocyjny forBET Oferta na bonus forBET VIP ważna do 31 października 2019
Spis treści
Rozwiń
  1. Uzależnienie od bukmacherki: jak przerwać grę i zmienić swoje nawyki?
  2. Samodzielne wychodzenie z uzależnienia od typowania – jeśli nałóg nie jest zbyt silny
Kiedy typer zaczyna mieć problemy z nadmiernym zaangażowaniem w zakłady bukmacherskie, często od przyjaciół i rodziny słyszy podstawową radę: „po prostu przestań wreszcie obstawiać”. Tyle że ta rada nie działa. Bo to, co z zewnątrz wydaje się proste i oczywiste, dla człowieka związanego mechanizmem uzależnienia nie tylko nie jest proste, ale wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Co takiego dzieje się w psychice uzależnionego typera i co zrobić, by rzeczywiście przestać grać?
Uzależnienie od zakładów bukmacherskich - jak przestać obstawiać
Jak przestać typować, gdy pojawia się uzależnienie?

Dla nałogowca postulat, by przestał grać, jest najtrudniejszy do realizacji. Chociaż niektórym udaje się ograniczyć obstawianie zakładów wzajemnych lub w ogóle zerwać z bukmacherką na określony czas, nie oznacza to wcale końca problemu. Można to zauważyć, obserwując takiego gracza. Typer, który nie przejawia nadmiernej słabości wobec hazardu, po prostu nie gra, ale też nie wraca pamięcią do rozgrywek. Żyje normalnie. Uzależniony, jeśli postanowił np. wstrzymać się od obstawiania przez trzy miesiące, odlicza każdy dzień, zaznacza w kalendarzu, ile jeszcze mu zostało, robi plany zakładów na dni następujące po zakończeniu z góry założonego okresu. Od razu widać, że przerwa w typowaniu nie zmieniła poziomu jego zaangażowania.

Uzależnienie od bukmacherki: jak przerwać grę i zmienić swoje nawyki?

Sama przerwa w grze nie wpływa bowiem na sposób myślenia, nie zmienia też mechanizmów emocjonalnych, uruchomionych przez nałóg. Do ich zmiany potrzebna jest regularna terapia psychologiczna, podczas której typer najpierw odkryje, dlaczego uzależnił się od bukmacherki, potem zrozumie, z czego wynika jego zachowanie, aż wreszcie opracuje nowe sposoby na codzienne funkcjonowanie, już wolne od syndromów patologii. Tylko takie podejście gwarantuje długoterminowe, trwałe efekty. Najczęściej nowe sposoby oznaczają, że typer nigdy już nie będzie mógł obstawiać zakładów ani grać w gry hazardowe, do końca życia będą one dla niego czynnikami wysokiego ryzyka.

Gracz, które chce przestać obstawiać u bukmachera, może także skorzystać ze wsparcia, jakie ofiarowują samopomocowe grupy terapeutyczne, tworzone m.in. przez organizację Anonimowi Hazardziści, ale też przez wiele ośrodkach terapeutycznych (tu przeczytasz jak leczyć uzależnienie od bukmacherstwa). Mechanizm funkcjonowania takiej grupy jest dość prosty: spotykają się w niej osoby, które już pokonały uzależnienie od zakładów bukmacherskich, oraz osoby, które są w trakcie procesu zdrowienia. Doświadczenie i samoświadomość wyleczonych typerów pomaga w zdrowieniu mniej zaawansowanych członków grupy. To, że niektórzy członkowie grupy już przeszli przez etap zdrowienia, ale jednocześnie doskonale pamiętają własne nałogowe zachowania, sprawia, że początkującym trudniej jest ich oszukać. Nie udaje się więc zachowywanie pozorów, budowanie fałszywego obrazu siebie. Trzeba postawić na szczerość – wtedy otrzymuje się silne wsparcie od członków grupy, którzy w ten sposób motywują do podejmowania wysiłku i wychodzenia z nałogu hazardowego. Proces zdrowienia nie przebiega szybko, wymaga kilku miesięcy pracy, ale przynosi długotrwały efekt.

Samodzielne wychodzenie z uzależnienia od typowania – jeśli nałóg nie jest zbyt silny

Jeśli natomiast typer uważa, że poradzi sobie sam ze swoją słabością i jest w stanie przestać grać, potrzebuje do tego kilku wskazówek. Może skorzystać na przykład z tych proponowanych przez znanego psychiatrę, specjalizującego się w leczeniu uzależnień, Bohdana Woronowicza. Podpowiada on, by:

  • stopniowo ograniczać ilość czasu, poświęcanego na obstawianie zakładów;
  • ustalić wysokość kwoty przeznaczonej na zakłady i przestrzegać tego limitu;
  • chodzić do bukmachera z osobą, która nie lubi takiej rozrywki – to pomoże skrócić czas wizyty;
  • nie obstawiać w chwilach stresu, dużego napięcia emocjonalnego lub wobec pojawiających się problemów (bukmacherka ma pozostać rozrywką, a nie stać się ucieczką od kłopotów);
  • nie pożyczać pieniędzy na zakłady – nigdy i od nikogo;
  • nie obstawiać po spożyciu alkoholu czy zażyciu narkotyków (a najlepiej oczywiście w ogóle ich nie zażywać);
  • inwestować w relacje z rodziną;
  • zerwać kontakty z patologicznymi hazardzistami;
  • poszukać ciekawych form spędzania wolnego czasu innych niż bukmacherka.

Człowiek uzależniony od zakładów bukmacherskich nie potrafi po prostu przestać grać i na dodatek tak zmienić swoje zachowanie, by przerwa w grze przekształciła się w trwałą zmianę nawyków. Potrzebuje do tego pomocy z zewnątrz. Najczęstszym sposobem wsparcia jest indywidualna terapia psychologiczna, innym, również bardzo popularnym – spotkania w grupie samopomocowej. Jeśli uzależnienie nie jest silne, można też spróbować skorzystać z rad specjalistów i samodzielnie ograniczać zaangażowanie w bukmacherkę.

Źródła
Zwiń
  1. www.anonimowihazardzisci.org;
  2. Bohdan T. Woronowicz, Hazard. Historia, zagrożenia i drogi wyjścia. Poznań 2012.
Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Stawianie zakładów bukmacherskich w uzależnieniu – jak przestać grać?
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.