niedziela, 22 lipca 2018
Najnowsze: Nowelizacja ustawy hazardowej: czysty zysk dla bukmacherów

Nowelizacja ustawy hazardowej: przemyślany akt czy bubel prawny? cz.2

Po latach funkcjonowania ustawy hazardowej z 2009 roku stało się jasne, że nie daje ona państwu dostatecznych kompetencji do walki z nielegalnym hazardem: punkty z nielicencjonowanymi automatami do gier rosły jak grzyby po deszczu, a nielegalni bukmacherzy online bez konsekwencji oferowali swoje usługi Polakom, kontrolując niemal cały rynek. Kres temu stanowi rzeczy miała położyć nowelizacja ustawy. Czy jednak faktycznie jej się to udało?
zdjęcie do tekstu o ustawie hazardowej
Czy znowelizowana ustawa hazardowa została dobrze przemyślana?

W pierwszej części tekstu opisaliśmy, jakie były przyczyny prac nad znowelizowaniem ustawy hazardowej, i jakie prace podjęto, by nowy akt prawny można było uznać za przemyślany i spełniający swoje funkcje. Czy jednak nowa ustawa hazardowa rzeczywiście umożliwiła państwu zwiększenie kontroli nad polskim rynkiem gier hazardowych?

Jakie skutki spowodowała nowelizacja ustawy hazardowej?

Najważniejszymi skutkami wejścia w życie nowelizacji ustawy o grach hazardowych jest ograniczenie skali występowania szarej strefy w środowisku gier hazardowych i podniesienie poziomu ochrony obywateli przed szkodliwymi skutkami hazardu (w szczególności nieletnich, zgodnie z zaleceniami Komisji). Znowelizowane przepisy, dostosowane zostały do dynamicznie zmieniającego się rynku gier. Tworzą dla organów państwowych skuteczne narzędzia potrzebne w walce z osobami i podmiotami naruszającymi postanowienia ustawy.

Dzięki zmniejszeniu szarej strefy zwiększył się także udział w rynku podmiotów legalnych. Skutkiem tego jest większa liczba graczy, korzystających z usług operatorów bukmacherskich, działających w sposób przejrzysty, a co najważniejsze – zgodnie z ustawą. Obecnie (stan na marzec 2018) na polskim rynku funkcjonuje dziewięciu legalnych bukmacherów, do których należy najmłodszy gracz na rynku – Totalbet (bukmacher posiada już licencję na organizację zakładów wzajemnych w sieci i w punktach stacjonarnych, ale nie rozpoczął jeszcze formalnej działalności), rumuński Superbet z licencją na zakłady wzajemne w punktach naziemnych oraz siedmiu bukmacherów aktywnie działających online i/lub przez sieć punktów:

  • eToto – zarejestruj się  i odbierz bonus powitalny – kliknij TUTAJ
  • forBET – zarejestruj się i odbierz bonus dla nowych graczy TUTAJ
  • Milenium – zarejestruj się  i odbierz BONUS POWITALNY – kliknij TUTAJ
  • LVbet – zarejestruj się  i odbierz BONUS 1000 zł – kliknij TUTAJ
  • Fortuna – zarejestruj się  i odbierz BONUS POWITALNY – kliknij TUTAJ
  • STS – zarejestruj się  i odbierz BONUS – kliknij TUTAJ
  • Totolotek – zarejestruj się  i odbierz BONUS – kliknij TUTAJ

Nie można zapomnieć również o kwestiach finansowych. Nowelizacja ustawy hazardowej – jak wskazuje Ministerstwo Finansów – istotnie zwiększyła wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków od gier hazardowych. Pieniądze, które są w obrocie gospodarczym „nie wyparowują” już z rynku, jak miało to miejsce wówczas, gdy większość udziałów w rynku „zgarniali” nielegalni gracze, nie rozliczający się z polskim fiskusem.

Nowelizacja ustawy hazardowej zgodna z prawem UE

posążek Temidy z wagą
Konsekwencją wprowadzenia nowelizacji ustawy hazardowej jest silniejsza kontrola państwa nad rynkiem

Jak można zauważyć, znowelizowana ustawa hazardowa była przemyślanym dokumentem, co sprowadzało się również do unikania błędów, popełnionych podczas przyjmowania wcześniejszej wersji ustawy. Najpoważniejszym błędem, popełnionym podczas przyjmowania ustawy o grach hazardowych, był brak notyfikowania jej przepisów przez Komisję Europejską. Spowodowało to chaos w stosowaniu przepisów i – co najważniejsze – znacznie przyczyniło się do rozwoju nielegalnego hazardu. Ustawa, zamiast regulować rynek gier hazardowych, poprzez błędy podczas jej przyjmowania jeszcze bardziej umożliwiła omijanie czy naginanie przepisów w tej dziedzinie przez przedsiębiorców.

Znakiem świadczącym o tym, że projekt nowelizacji ustawy hazardowej był szeroko omówiony w obrębie Resortu Finansów oraz Rządu jest fakt, iż – w przeciwieństwie do pierwotnej treści ustawy – tym razem dopełniono wszelkich formalności, wynikających z prawa Unii Europejskiej. Wskazuje na to również opinia Ministra Spraw Zagranicznych, która w swojej treści informuje, iż procedowany projekt nowelizacji był zgodny z prawem UE.

Przemyślane założenia znowelizowanej ustawy hazardowej

Przebieg procesu legislacyjnego (o którym więcej przeczytasz tutaj i tutaj) oraz treść założeń do ustawy wskazuje, iż jest to akt niewątpliwie przemyślany. Intencją ustawodawcy było uregulowanie szerzącego się w sieci nielegalnego hazardu, gdzie nie istniały narzędzia do walki z tym zjawiskiem. Nowelizacja wyposażyła organy w skuteczną broń w postaci Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych niezgodnie z Ustawą oraz możliwością blokowania dostępu do nich (więcej informacji na temat rządowego rejestru domen zakazanych).

Skuteczne uregulowanie kwestii nielegalnego hazardu nie tylko chroni graczy, ale również oddziałuje pozytywnie na budżet państwa poprzez wpływy podatkowe. W przypadku wyboru gracz woli wybrać legalnego organizatora niżeli narażać się na konsekwencje, wynikające z gry u nielegalnych przedsiębiorców (tu przeczytasz, jakie są konsekwencje gry u nielegalnego bukmachera).

To samo dotyczy gier na automatach. Poprzez zwiększenie ich dostępu z biegiem czasu zostaną wyeliminowane nielegalne punkty, oferujące takie gry. Ustawodawca wyszedł z założenia, iż poprzez zwiększenie dostępności legalnych punktów, podobnie jak w przypadku hazardu online, gracz wybierze punkty koncesjonowane, zamiast narażać się na karne i skarbowe konsekwencje, wynikające z gry na nielegalnych automatach (o których więcej przeczytasz tu).

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

  • Podczas wprowadzania nowelizacji ustawy hazardowej dopełniono formalności, wynikających z prawa Unii Europejskiej;
  • Dzięki wprowadzeniu rejestru domen zakazanych MF wykluczona została możliwość nieświadomego uczestnictwa w nielegalnym hazardzie online.

Komentarze i opinie (0)

Nowelizacja ustawy hazardowej: przemyślany akt czy bubel prawny? cz.2
Zgłoś uwagi do strony
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.