wtorek, 19 października 2021
Najnowsze: SSC Napoli - Legia Warszawa: typy, zakłady, kursy

Nowelizacja ustawy o grach losowych cz.2

Jak wygląda przebieg procesu legislacyjnego? Czy bukmacherzy mogą się reklamować? Sprawdzamy wszystko od kuchni.

Odbierz kod promocyjny PZBuk Oferta na bonus PZBuk VIP ważna do 31 października 2021
Spis treści
Rozwiń
  1. MSZ uważa Rejestr za niezgodny z prawem międzynarodowym
  2. Reklama bukmacherów poprzez sponsoring sportowy
  3. Próba odrzucenia projektu przez Sejm
  4. Warto wiedzieć
zdjęcie do tekstu o procesie legislacyjnym ustawy hazardowej
Proces legislacyjny znowelizowanej ustawy hazardowej – jaki miał przebieg

Proces legislacyjny nowej ustawy to skomplikowane, wieloetapowe przedsięwzięcie. O tym, jak wygląda to w teorii oraz jak pierwsze etapy prac wyglądały w przypadku ustawy hazardowej, pisaliśmy w pierwszej części tekstu. Serdecznie zapraszamy do lektury, jeśli jeszcze nie czytaliście.

 LEGALNI BUKMACHERZY 
Lista 18 firm z licencją MF > Zobacz zestawienie

Poniżej przedstawiamy dalsze losy nowelizacji oraz najważniejsze kwestie, które miała uregulować. Do tematu podeszliśmy naprawdę poważnie, tak więc możecie zapoznać się z najnowszymi informacjami.

MSZ uważa Rejestr za niezgodny z prawem międzynarodowym

Podczas prac nad nowelizacją ustawy hazardowej okazało się, że jej nowe brzmienie może być zakwestionowane na forum międzynarodowym jako niezgodne z regulacjami unijnymi.

Wynikało to z faktu, że w dodawanym art. 15f ust. 5 ustawy o grach hazardowych projektodawca zobowiązuje przedsiębiorców telekomunikacyjnych, świadczących usługi dostępu do sieci Internet, do nieodpłatnego uniemożliwienia dostępu do stron internetowych, wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą, oraz do przekierowywania takich połączeń na stronę, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Niewypełnienie powyższego obowiązku zagrożone jest wysoką karą pieniężną. W ocenie MSZ taki zapis stanowi ograniczenie swobody przedsiębiorczości zagwarantowanej w art. 49 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. MSZ wskazywał, iż takie rozwiązanie musi być proporcjonalne i uzasadnione do wskazanego celu. Minister Finansów w odpowiedzi zgodził się ze stanowiskiem i zobowiązał się do wskazania w uzasadnieniu do ustawy argumentów, które świadczą o zasadności proponowanego rozwiązania.

Reklama bukmacherów poprzez sponsoring sportowy

W pierwotnej wersji projektu nowelizacji ustawy hazardowej Minister Finansów nie przewidział możliwości reklamowania się bukmacherów poprzez sponsoring drużyn sportowych.

Restrykcyjne rozwiązania w tym zakresie, wprowadzone przez ustawę hazardową z 2009 roku, miałyby nadal pozostać w mocy, a najbardziej w tej sytuacji poszkodowani byliby oczywiście sportowcy, których drużyny musiały szukać innych źródeł finansowania.

Pierwszy zakład bez ryzyka dla graczy zakładających konta online z kodem promocyjnym | LEGALSPORT

Zauważył ten problem – co ciekawe – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, i wystąpił do swojego odpowiednika odpowiedzialnego za finanse, aby wziął on pod uwagę możliwość ograniczonej (mając na uwadze osoby niepełnoletnie) reklamy zakładów wzajemnych poprzez sponsoring sportowy.

Minister Finansów nie odniósł się do propozycji pozytywnie, wskazując, iż głównym celem nowelizacji ustawy jest ochrona graczy i zmniejszenie skali zjawiska występowania „szarej strefy”. Mając na uwadze powyższe, projekt nie przewiduje liberalizacji przepisów, odnoszących się do reklamowania gier hazardowych.

Na szczęście dla polskiego sportu, Rada Ministrów nie zaakceptowała odpowiedzi udzielonej Ministrowi Nauki i na posiedzeniu podjęła decyzję o przyjęciu propozycji w zakresie reklamowania hazardu. Więcej o tym, jak obecnie wyglądają możliwości reklamy zakładów bukmacherskich w Polsce, przeczytasz w tym tekście.

Próba odrzucenia projektu przez Sejm

Po skierowaniu projektu ustawy do prac sejmowych nastąpiła próba odrzucenia jego zapisów i niedopuszczenia pod obrady na Sali Plenarnej. Taki wniosek został złożony przez posłów reprezentujących PO oraz Nowoczesną, jednak nie spotkał on się z akceptacją reszty Komisji. Powrócił również temat reklamy bukmacherów. Klub Kukiz ’15 zgłosił poprawkę, która zakazywałaby całkowicie reklamy hazardu wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem reklamy bukmacherów posiadających licencję MF.

Poprawka ta została odrzucona przez posłów. Przyjęta za to została natomiast poprawka posłów PiS, wskazująca, iż możliwe jest reklamowanie hazardu wyłącznie w godzinach od 6 do 22, z wyłączeniem czasopism, prasy dziecięcej, dzienników itp. Ustawę uchwalono stosunkiem 244 do 186 głosów przy 6 wstrzymujących się, a następnie przekazano do prac Senackich, podczas których nie zostały zgłoszone poprawki.

Warto wiedzieć

  • Minister Nauki zaproponował dopuszczenie reklamy bukmacherów poprzez sponsoring drużyn sportowych;
  • W Sejmie powrócił temat reklamy. Niektórzy posłowie chcieli, aby reklamować mogli się jedynie bukmacherzy.

Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Nowelizacja ustawy o grach losowych cz.2
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.